Friday 11 September 2015

Är människan god?

Enligt 1 Mosebok 1 skapade Gud människan till sin avbild. Och allt var mycket gott. Människan med. Detta är en grundläggande tanke i kristen tro. Som kristen hävdar jag att detta är sant.

Samtidigt är människan förmögen att agera elakt och ont. Behöver jag argumentera mera?

Det är mycket glädjande att så många idag vill att Sverige ska vara ett land som med öppen famn tar emot människor på flykt. Jag håller med! Jag är också glad för alla som vill ge av sin tid och sina resurser.

Detta gör dock inte mig till en människa som är godare än andra. Men ofta agerar vi som om det vore så. Vi, de goda och präktiga som bryr sig. Och så de andra, som inte gör det.

Sverigedemokraterna är enligt Aftonbladet/Inizio näst största parti i Sverige. 21.5 % mot moderaternas 21.2 %. Socialdemokraterna har 24.9 %. Enligt Demoskops väljarbarometer är SD tredje största parti med 19.5 %.

Det går självklart att förklara detta på många sätt. Personligen tror jag att vi gör ett stort misstag om vi delar upp mänskligheten i onda och goda och placerar oss själva bland de goda. Det är mer komplicerat än så.

Ett samhälle måste byggas tillsammans. Av alla. Strategin att hålla SD utanför tror jag inte på.

Vad jag säger är inte att SD måste bjudas in i olika uppgörelser. Den parlamentariska demokratin fungerar ju så att majoriteten kan göra upp utan att köpslå med minoriteten.

Men samtal – är det inte en framkomlig väg?

Och särskilt bland oss väljare. Just nu funderar jag på hur jag ska kunna hitta sammanhang och sätt där jag kan föra vettiga samtal med alla slags människor. En utmaning!

Gode Gud, verka i mig, så att jag kan förmedla Din godhet i det jag gör och är. Amen.

No comments: