Saturday 16 May 2015

Terminsslut i sikte

Så har jag i stort sett lagt en termins akademiskt lärararbetet bakom mig. På måndag ska jag examinera en student och handleda en annan. Sedan återstår förstås rättning av ett antal tentamina. Men det blir först i juni.

Idag har jag suttit med essäer. Ämnet har varit ecklesiologi. Dels har de handlat om kyrkan (som ju är innebörden i begreppet ecklesiologi), dels om sakramenten. Den disciplin jag undervisat i är systematisk teologi. Jag lovade ta hand om fyra veckor. Fyra lektioner à 45 minuter varje vecka. Det har varit spännande. Jag hade ungefär samma lektioner 2013, så jag behövde i stort sett bara fräscha upp mina gamla presentationer. Men en ny bok hade lagts till litteraturlistan, så helt utan arbete från min sida har det inte varit.

Den sista uppgiften före tenta-perioden har för studenterna inneburit att skriva en essä. 3000 – 4000 ord. Vi är tre lärare som delar på kursen, så jag tänkte mig en rimlig arbetsbörda. Det är 19 studenter.

Men nu hör till saken att studenterna själva får välja ämne. Beroende på det, hamnar essäerna hos mig eller någon annan. Varför jag fått 13 essäer (av 19) förstår jag inte. Jag ser några möjliga svar:
1. Studenterna tror att jag inte är så hård i min rättning. (Jag har inte sett hur de andra rättar. Men vi följer samma standards, så det borde inte spela in).
2. Mina lektioner är bättre, så att de helt enkelt lärt sig mina ämnen bättre. (Detta tror jag inte alls är sanningen).
3. De skriver essäerna just nu och just nu ligger mitt ämne högst upp i huvudet. (Men de ska ju tentera alla ämnen, så det verkar inte som en smart strategi).
4. De är helt enkelt intresserade av dessa ämnen. (Och i så fall kan ju min undervisning ha spelat in).
Det är aningens tidskrävande. Nästan ingen student har engelska som första språk. Och det har ju inte jag heller. Känn på ord som:
Efficacy
Efficacity
Transubstantiation
Consubstantiation
Transfinalization
Transsignification
Oftast rättar jag studenternas arbeten i word. 
Dessutom är det allt det där med källhänvisningar. Inte enkelt.


Nu är jag i alla fall klar. Jag hoppas att det inte kommer fler, för det har jag varken tid eller lust med.

No comments: