Friday 6 February 2015

Samernas nationaldag idag

Länken till denna sång ges om Du klickar här.
Läser på Aftonbladet om 9 skäl till att uppmärksamma Samernas nationaldag. Spännande. Bland annat upptäcker jag en artist, som jag tidigare inte hört talas om. Hennes namn är:
Sofia Jannok
Hon sjunger sången
Snölejonninna
Jag har försökt leta efter texten. Internet gäckade mig länge. Kanske för att sången är så ny. Det verkar som den släppts idag. Men så hittade jag texten på facebook:
Jag finns visst, jag är feminist, miljöaktivist och pacifist
jag är skoterligist och egoist. jag är buddhist, jag tror på Jesus Krist Jag var här först inte sist Deala inte med mig som en rättstvist mellan ditt, mitt, rader på vitt, historiska lögner och påhitt Antirasist my ass när du inte ser från vem du snott all din cash Han, hon, hen, son av oss stal du landet en gång
Urfolkskvinna, snölejoninna, jag är regnbågen på din näthinna jag är allt det men jag är mer, mon lean queer, har funnits här i tusentals years
Hej minister, kan jag byta nåt ord fast du har så litet bord Det här rör faktiskt vår jord Vet du om att vi tar självmord för att vi är för små för att finnas för att det som rör få inte kan hinnas Kan du förstå, en vill inte försvinna när en levt så länge vidder kan minnas Är det demokrati när massan styr över såna som vi Jag vill vara fri, mer än inuti Är det nåt jag gör är det att höra hit
Urfolkskvinna, snölejoninna, jag är regnbågen på din näthinna Jag är allt det men jag är mer, mon lean queer, har funnits här i tusentals years.
Eamiálbmot, álo gávdnon, mon lean lejonváibmu garra fámuin Mon lean gait, bonju maid, arvedávgi ravddas ravdii
Det går att lyssna på sången och se 'musik-videon' på youtube. Jag gillar den. Det är alltid uppfriskande med människor som är frimodiga. Dessutom gillar jag rap. Samt den 'bruksanvisning' som medföljer på youtube:

Hi! This song - Snölejoninna- is released on Sami National Day, Feb 6th 2015. This is not really a music video, more like an instructional video for how to put on a Sami costume within 3 min 30 sec. To all of us who are always fashionably late... Enjoy!

För övrigt anser jag att Sverige ska ratificera ILO 169.

 

2 comments:

elisabet said...

Sofia Jannok är en av många, unga samiska musiker som lovar gott för framtiden, särskilt för att hon inte bara är musiker utan aktivist. Den yngre generationen samer visar tydligt att de vågar stå upp för urfolkets rättigheter, vilket inte var lika självklart för deras föräldrar och absolut inte far-/morföräldrar eftersom de var så tydligt förtryckta.


För övrigt anser även jag att Sverige ska ratificera ILO 169.

Anders Göranzon said...

Håller med, Elisabet.