Wednesday 10 December 2014

Opinionsundersökningar – varför?

Går det att lita på en opinionsundersökning? De duggar tätt inför allmänna val. Just nu, när ett extra val är på gång, kommer dessa mätningar i form av ett hällregn.

Aftonbladet har följande rubrik i dagens nätupplaga:
Så många vill se Kinberg Batra som ny statsminister
Bilden föreställer henne och Löfven. Samt ett cirkeldiagram, som är omöjligt att tolka. Av färgerna att döma ser det ju väldigt rödgrönt ut. Men är det rätt analys?

Cirkeldiagrammet är kanppast till någon ledning. "Starka siffror för Kinberg Batra" men väldigt lite blått.

Jag måste erkänna att min första reaktion var att Anna Kinberg Batra leder i förhållande till Stefan Löfven. De stod ju också på förstasidan:
Starka siffror för Kinberg Batra i ny mätning
När jag klickar mig vidare nås jag av följande budskap:
Aftonbladets opinionsundersökning Sverige Tycker har ställt frågan vem man helst vill se som statsminister efter extravalet.
Flest vill att Stefan Löfven sitter kvar på posten. Trots att gårdagens Sverige Tycker-undersökning visade att förtroendet för honom dalat svarar 37 procent Löfven.– Det visar att han framstår som den främsta statsministerkandidaten, säger Karin Nelsson, projektledare för Sverige Tycker.
Jag minns gårdagens artikel. Som visade att Löfven dalat rejält. I mitt facebook-flöde var det en och annan som då verkade vädra morgonluft.

Hur blir det nu? Om 37 % vill ha Löfven och bara 28% Kinberg Batra? Nej, jag är inte imponerad. Och jag blir mer och mer tveksam till att vi behöver dessa ständiga påminnelser om hur våra tyckanden böljar fram och tillbaka.

Jo, visst kan jag låta bli att läsa. Framför allt kan jag låta bli att vara med i Sverige Tycker's läsarpanel. För det är så denna opnionsmätning görs. Aftonbladet/Sverige Tycker går inte ut och frågar människor utan läsare får anmäla sitt intresse och bli medlemmar i denna panel. Påverkar inte det resultatet? Jag menar, visserligen läser väldigt många aftonbladet (antingen på nätet eller i pappersformat) men är den inte fortfarande ”obunden socialdemokratisk”?

Ytterst handlar det väl, som så ofta, om att sälja lösnummer. Jo, jag vet att detta är ett argument, som går att diskutera. Om inte en kvällstidning säljer lösnummer, kan den ju inte överleva. Så Aftonbladet gör ju bara det som en kvällstidning måste göra. Men vi som läser kan ändå ha detta i bakhuvudet. Källkritik!

Inför extravalet den 22 mars behövs nog mer än tyckanden. Om vi tar demokratin på allvar behöver vi fundera, lyssna, reflektera, diskutera, lyssna, debattera, samtala, lyssna, och förmodligen lyssna igen.


No comments: