Monday 7 April 2014

Nyhetsvärdering

När jag såg på nyheterna i en av de sydafrikanska TV-kanalerna (SABC) kl 19 idag var det två stora nyheter. Båda handlade om män som misstänks ha mördat flickvän respektive hustru.

Oscar Pistorius vittnade i rätten angående flickvännen Reeva Steenkamps död och bröt ihop. Shrien Dewani kommer till Kapstaden imorgon med anledning av den rättegång, där han står som misstänk för delaktighet i mordet på sin hustru, svenskan Anni Dewani.

När jag googlar på detta i svensk media hittar jag inte mycket på Pistorius idag och det kanske inte är så konstigt. Pistorius-dramat är Sydafrikas svar på O J Simpson-rättegången. Varje dag sänds det live från rättssalen. Att det inte är lika intressant i Sverige är förståeligt.

Kanske kunde man förväntat sig att rättegången mot Shrien Dewani skulle röna större uppmärksamhet i Sverige. Här i Sydafrika talas det mycket om den. Bland annat hur media ska hinna med båda rättegångarna samtidigt.

Det jag inte hör är en djupare analys kring frågan varför män dräper flickvän respektive hustru. (Om det nu är det de gjort. Domar har inte fällts än).

Men ännu mer förvånad är jag att inte folkmordet i Rwanda nämndes i Sydafrikansk TV. Men så handlar också det mesta om 20-årsminnet av demokratiseringen. Ändå vore det på sin plats att uppmärksamma det. Det var ju idag det började, för 20 år sedan. Men även då var Sydafrika upptaget av annat. Mer förståeligt då än nu, tycker jag.

Mord och folkmord. Varför ägnar vi människor åt detta. Och varför i nära relationer och inom folkgrupper. Egentligen var ju Hutu och Tutsi samma folkgrupp, ända till den Belgiska kolonialmakten bestämde sig för att skilja dem åt.

Några funderingar en måndag i april.


No comments: