Wednesday 26 March 2014

Om hatbrott – 2

När jag igår skrev att jag vill göra ytterligare två bloggposter om det som Svenska Dagbladet skrev om den 22 mars (i lördags) visste jag inte att det ganska snart skulle framkomma nya uppgifter kring kopplingen mellan Svenska kyrkan i Kinna och de hatbrott som ägt rum. Igår skrev Kyrkans Tidning:
Kyrkoherde Owe Johansson deltog i manifestationen i Kinna till stöd för det homosexuella par som utsatts för attentat.
Det var bra. Dels att han gjorde det, dels att Kyrkans Tidning skriver om det. Artikeln känns hoppfull.

I min dator fanns färdig text kring hur bloggare och debattörer på nätet reagerade på Svenska Dagbladets artikel. En del av denna text var ganska kritisk mot medkristna. När jag igår valde att göra en trestegsraket var det bland annat för att få lite betänketid. Så nu vill jag inte längre skriva det jag tänkte skriva.

Om inget annat händer skriver jag nog ändå en tredje del imorgon. Kanske lite om en utställning kring hatbrott här i Pietermaritzburg och lärdomar från den.

No comments: