Monday 24 March 2014

Någon ser mig … eller?

Ett företag som heter Tendersdaily AB har skickat mejl till mig idag. Såhär började det:

Det är klart att jag känner mig lite bekräftad av denna inledning!

Men de kan ju inte ha tittat särskilt noga på min verksamhet. Vad är i så fall mina produkter och tjänster? Och hur vet företaget att det finns ett stort intresse för dessa produkten och tjänster inom offentlig och privat sektor?

Tillåt mig att betvivla!

Min vetenskapliga hypotes är alltså att Tendersdaily AB skickat ut ett massmejl och inte alls tittat närmare på just min verksamhet. Men hur kan jag veta att min hypotes är sann? Jag behöver göra vissa efterforskningar.

Min första åtgärd blir att söka på nätet och då finner jag en länk till Förenade bolag/varningslistan. Där varnas för företag som skickar ut bluffakturor mm. Det varnas således också för Tendersdaily AB.

Min hypotes stärks. Men samtidigt går företaget i svaromål på nämnda sajt och uppmanar en skribent att göra följande:
Har du fler frågor om bolaget är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på telefon eller e-mejl.
Kanske gäller det också mig! Ergo: det andra ledet i min forskningsdesign blir alltså av rent empirisk natur. Jag svarar på det artiga mejlet och ställer några frågor:
1. Vad fann ni när ni ”tittade lite närmare på min verksamhet”?
2. Hur vill ni beskriva mina ”produkter och tjänster”?
3. På vilket sätt menar ni ”att finns ett stort intresse för” mina ”produkteroch tjänster inom offentlig och privat sektor”?
Nu undrar vän av ordning varför jag lägger ner tid och energi på detta? Jo, företaget skriver följande i sitt mejl till mig:
Offentlig sektor kan vara en möjlig marknad för er för vi har hittat upphandlingar som vi tror kan passa er.
- Offentlig sektor gör inköp av varor och tjänster för ca 500 Miljarder kronor per år.
- Varje dag köper offentlig sektor tjänster och varor för ca 2.2 Miljarder kronor.
- Var tredje affär i Sverige är det offentlig sektor som köper.
Det verkar lovande. Vem vill inte ha tillgång till guld och gröna skogar? Med andra ord får jag foga till mina tre frågor en fjärde:
4. Vilka upphandlingar har ni hittat som ni ”tror kan passa” mig?
När (eller om) jag får svar, lovar jag att återkomma i ärendet.

2 comments:

elisabet said...

Deleta såna här mail direkt är mitt råd. Man vet aldrig vad man "tackar ja" till bara genom att inleda en konversation. I svensk press behandlas lite då och då ärenden när någon har fastnat i olika nät utan att vara medveten om att man ens varit i närheten av detta.

Anders Göranzon said...

I och för sig ett gott råd, Elisabet. Men min nyfikenhet tog överhanden. Kommer de att svara? I mejlet fanns en del länkar att klicka på. Det undvek jag dock!