Sunday 13 October 2013

Gud utför mirakel om du ber och öppnar dig för honom

Det är med stor glädje jag presenterar Daniel, som gästbloggare. Tack, käre vän, för att Du är den Du är. Gud har verkligen gett Dig gåvan att vara en inspiration för Dina medmänniskar. Du sprider mycket uppmuntran och hopp kring Dig!


* * * * *



Daniel heter jag och har blivit inbjuden att skriva ett gästinlägg här på Anders blogg. Till vardags arbetar jag med försäljning av sökmotoroptimering på SEO-Bolaget Searchminds i Kalmar.

Lärde känna Anders när han arbetade i Birgitta kyrkan och han har utöver att varit en positiv kraft i mitt liv också Konfirmerat mig för några år sedan (gjorde det som vuxen)

Jag tänkte berätta lite om min väg till tro och hur mitt liv drastiskt förändrades tack vare Jesus.

Min resa mot Gud och frälsning startade med vin, men inte som för många andra med vinet i nattvarden utan med en rejäl fylla! Alkohol var något jag började dricka i min tidiga tonår och var något som öppnade upp världen för mig.

Inte för att jag på något vis var speciellt olycklig och deprimerad innan men det öppnade iaf upp en annan dimension av livet och jag älskade känslan av att vara berusad.

Tror nog så här med i efterhand och med lite distans till det hela att jag blev alkoholist vid första fyllan.
Min tonårsperiod utspelade sig på 90-talet och SD var inte speciellt stora men däremot var grupper som Ultima Thule något som var populärt bland ungdomar, Skinheads kulturen var ”ganska” stor i Sverige och rasistiska och rent nazistiska grupperingar var ofta omskrivna i pressen, Är nog många som minns VAM och liknade från den tiden.

Jag blev väldigt lockade av denna subkultur inte speciellt det högerextrema utan skinhead kulturen med rakat hår höga kängor och upprullade jeans lockade mig enormt, Gillade musiken, koppling till huliganism och det ständigt närvarande våldet och spänningen. Men framförallt älskade jag att vara skinhead för det innebar ett ganska enormt mått av supande.

Vi söp som galningar och varje helg innebar fylla och att föra liv på stan, Älskade känslan jag fick när vi kom gående och folk flyttade på sig och stirrade förskräckt på oss.

Det hela eskalerade med mer och mer alkohol våld och även andra droger började komma in i bilden, Misshandlar skadegörelse, våld mot tjänsteman m.m gjorde att jag började samla på mig domar och fängelsestraff.

Mitt missbruk av alkohol och droger fortsatte att eskalera, droger var något jag tog varje dag. Mitt liv kretsade tillslut helt runt att använda och skaffa droger.

Efter flera år av missbruk, fängelsestraff och behandlingshem var jag enormt sliten både fysiskt och psykiskt. Försökte ett otal gånger att sluta upp med mitt användande med klarade aldrig att stå emot suget och föll alltid tillbaka.

En natt på ett behandlingshems sjukavdelning där jag låg inlagd för avgiftning hände något. Fick av en lustig anledning en ingivelse att be. Var inte troende och hade inte speciellt mycket till övers för religiösa och troende människor men jag gjorde det ändå.

Jag låg på rygg i min säng och sa högt: Gode gud i himmelen hjälp mig!

Direkt så hände nåt, en känsla av lugn och frid kom över mig. Jag mötte Gud, Gud kom till mig den där natten och befriade mig. På en sekund var allt sug och alla tankar på droger borta. Jag fick en enorm klarhet i huvudet och jag förstod att det var jag som var problemet. Det var inte samhällets fel eller den där dumma soc kärringen som inte gav mig pengar.

Jag förstod att jag måste ändra mitt liv och börja ta ansvar, lyssna på människor omkring mig och ta till av vad terapeuterna sa på behandlingshemmet.

Det här skedde i juni 2007 och jag är fortfarande helt drogfri, har aldrig känt sug eller svårigheter att vara det heller.

När jag kom ut från behandlingshemmet kände jag ett sug efter Jesus och jag ville veta mer om vad som hände och vem Gud är. Jag började gå i Kyrkan, Jag flyttade hem till Kalmar (efter några års bortavaro från stan) och vilket jag bara kan se som Guds försyn så fick jag en lägenhet precis bredvid Birgitta Kyrkan i Kalmar.

Kände direkt att detta var stället för mig och har nu i några år fortsatt att gå dit. Att gå i Kyrkan för mig är lite som att tanka bilen. Jag fyller upp mig inför veckan med Guds kärlek och kraft. Känner direkt när jag inte varit på Gudstjänst på ett tag att livet inte funkar lika smidigt och att humöret inte är lika stabilt som när jag regelbundet ”tankar” mig själv.

Mitt liv idag är ett otroligt rikt liv både andligt och faktiskt materiellt. Jag har fått arbeta hårt men med Guds hjälp har jag faktiskt uträttat stordåd. Jag har gått från hemlös narkoman till att idag vara försäljningschef och vice vd för ett internetmarknadsförings Bolag med en betydligt stabilare inkomst. Men det största miraklet och gåvan till mig var att jag fick tillbaka vårdnaden om min dotter och får iaf varannan vecka vara pappa och ha henne boende hos mig.

Jag hoppas att min berättelse kan ge er lite hopp och stärka er tro på Guds kärlek och vad faktiskt en bön kan göra.

Vill ni läsa mer om mig och mitt arbete så klicka gärna in på min blogg där jag skriver om försäljning och sökmotoroptimering.

3 comments:

Unknown said...

Och imorgon fyller denne underbare son 36 år. <3 så stolt över honom!

Anders Göranzon said...

Ja, Kristina, Daniel är en härlig person, som jag är glad att jag fått lära känna.

Robert said...

Tack Daniel för att du delade din levnadsberättelse full av mirakler!