Wednesday 28 August 2013

Lundsberg och andra sammanhang

En av dagens stora nyheter i Sverige är naturligtvis den temporära stängningen av Lundsberg. På tiden säger vissa. Andra är mer avvaktande. Själv har jag aldrig varit där och kan därför inte ha en välgrundad uppfattning. Men stämmer det som skrivs är det nog ett klokt beslut att stänga skolan. (Rimligen har skolinspektionen på fötterna. Rapporterna från polisen verkar ju också bekräfta att det som har skett är totalt oacceptabelt. )

Själv gick jag på gymnasiet i Uppsala. Också en internatskola: Fjellstedtska skolan. Den lades ner 1982 men det berodde på ekonomin och inget annat. Den startades med syfte att ge fattiga gossar från övre Norrland möjlighet att utbildas till präster. Åtminstone brukar det beskrivas så.

Vi hade invigningar, som så många skolor. De var ofta snälla men inte alltid. När jag själv gick i tredje årskursen var jag hövding i Norrlands gille. Jag är inte stolt över min delaktighet i detta. Jag minns inte att jag medvetet varit elak men jag var del av ett system, som inte var sunt. Syftet var att ta upp nykomlingarna (de kallades veklingar) i gruppen men förtecknen var negativa. Skrämsel och inträdesprov. Inte bra!

En stor diskussion i Sydafrika är de s k omskärelseskolorna. Det är ju på ytterligare en annan nivå. Många pojkar avlider till följd av skador de fått. Om detta har jag bloggat tidigare.

Jag nämner det för att det är del av samma negativa spiral. Tanken att det ska göra ont, svida, kännas. Vill Du vara med oss måste Du först gå igenom svårigheter. Jo, jag vet att livet är sådant. Men frågan är om våra riter måste spegla livet på det sättet.


I kväll gick vi över till våra grannar. Det är ett kristet studenthem eller studentkollektiv. De brukar ha bön varje onsdag kl 18. Idag skulle de ha team building. Syftet var att studenterna skulle lära känna varandra. Vi fick givetvis vara med. Vi lekte ett antal sanslöst roliga lekar som dessutom var mycket inklusiva. Och det fungerade ju! Dessutom mycket bättre.

Alltså: Bort med de unkna riterna, som bygger på makt och hierarkier. Behåll tanken på att grupper måste formeras och nya personer släppas in. Lek fram gemenskapen!






2 comments:

elisabet said...

Bra talat/skrivet! "Lek fram gemenskapen" har potential att bli en länge ihågkommen oneliner.

Anders Göranzon said...

Tack, syrsan!