Monday 12 August 2013

Economic Freedom Fighters

Huruvida Julius Malema är känd eller ökänd överlåter jag åt läsaren att avgöra. Den tidigare presidenten i ANC’s ungdomsförbund, som jag bloggat om förut, blev ju utesluten ur ANC. Nu har han bildat ett eget parti, som heter just Economic Freedom Fighters (EFF). Under vårt första dygn i Sydafrika fick jag två kommentarer om detta. Båda var starkt kritiska. En av dem uttrycktes i gårdagens predikan, där en av de blivande prästerna i vår kyrka, gick hårt åt både Malema och hans parti. (I mitt tycke är inte predikan rätt forum för partipolitik, vilket jag också förmedlat till prästkandidaten). I detta sammanhang vill jag nämna det för att visa att Malema engagerar och att det vore dumt att räkna ut honom. Han hart ett visst folkligt stöd och sådant ska inte underskattas. Särskilt inte i en demokrati, där det ju är meningen att just folket ska bestämma. Mail and Guardian redovisar en undersökning som säger att 38% av unga sydafrikaner stödjer partiet. Jag undrar om det verkligen kan vara möjligt?

Nu tror jag visserligen inte att hans stöd är tillräckligt stort för att utgöra ett reellt hot mot ANC. Det verkar inte heller som om partiet hunnit organisera sig. Exempelvis hittar jag ingen hemsida. Men partiet finns på facebook. På minst två sidor. Men det kanske är precis rätt strategi. Jag vet inte vilken sida som är officiell men så här ser de ut. Länken till sida nr 1 kommer här.


Malema har titeln: Commander in Chief.

Och länken till sida nr 2 här.


Denna sida har 10 000 fler likes. 

Just nu vet jag för lite om detta. Partiet bildades, enligt wikipedia, den 26 juli och ska officiellt lanseras den 17 augusti, en dag efter årsdagen av massakern i Marikana. Med andra ord ber jag att få återkomma. Redan nu kan dock sägas att det kommer bli ett intressant val nästa år. ANC utmanas från många håll och även om det mesta talar för att ANC kommer att vinna, så är valsegern för första gången på länge inte så kassaskåpssäker.

En bild säger ju mer än 1000 ord och detta gäller i synnerhet Afrikakartan i partiets logotype:

Den gula illustrationen i nederdelen är ett gruvtorn. Malema vill bl a att alla gruvor i Sydafrika nationaliseras.

En för mig okänd kolumnist på News 24, Clem Sunter, sammanfattar det jag känner inför detta parti:
Right with the problem, wrong with the solution.



No comments: