Thursday 30 May 2013

Trimmer, gräsklippare och lövblås

Varje torsdagsmorgon kl 06.45 celebrerar (leder) jag den tidiga morgonmässan i den Anglikanska katedralen här i Pietermaritzburg. Kanske har jag redan skrivit om det. När vi bodde i Bloemfontein skedde detsamma i därvarande anglikanska katedral. The Cathedral of St Andrew and St Michael. (Vilket de två skolorna, där våra barn gick, också hette. Flickskolan var St Michael’s och pojkskolan St Andrew’s). Katedralen i Bloemfontein var den kyrka där J R R Tolkien döptes.

Här har Katedralen ett annat namn: Cathedral of the Holy Nativity. (Den heliga Födelsens katedral.) Inte så konstigt eftersom Pietermaritzburg är provinshuvudstad i KwaZulu-Natal och Natal är ju portugisiska för jul. Jag har lärt mig att portugiserna (Vasco da Gama och Bartolomeu Dias, ni vet) kom hit ungefär vid jultid

Nåväl, vad har nu detta med trimmer, gräsklippare och lövblås att göra? Jo, mässan börjar kl 06.45 och vid sju börjar trädgårdsfolket sin arbetsdag. De är 4-5 stycken som ser till att parken utanför katedralen är välskött. Jag vet inte om de arbetar på andra ställen andra dagar. Kanske är det just på torsdagar de är utanför katedralen. Jag inbillar mig att de kommer vid sju och är redo att starta sina maskiner ungefär 5-10 minuter senare. Vilket innebär att ett oväsen utan like kommer igång ungefär vid 'O Guds Lamm'. Spännande!

Vi har pratat lite med dem som är på mässan om det alltid varit så och det har det nog, vad vi förstår. Åtminstone verkar det inte som om någon vill ändra på det.

Då infinner sig frågan: Vad har trimmer, gräsklippare och lövblås med mässan att göra? Det skulle kunna bli ämne för en betraktelse men just nu hittar jag ingen bra koppling. Möjligen att lövblåsen och Andens vind på något sätt skulle kunna vara släkt. Men oljudet? Vad gör jag av det?



No comments: