Tuesday 7 May 2013

Jakten på den försvunna projektorn



I sal 219 finns en dataprojektor monterad i taket.

Tyckte allt att min power-point-presentation var bra. Visst var det mycket text men en del illustrationer och till och med en grafisk presentation av olika tidsaspekter på nattvarden. Lektionen skulle äga rum på andra våningen. Sal 219. Jag vet att det finns en dataprojektor där. Men jag vet också att sladden är inlåst. När jag frågat har jag fått olika bud om var nyckeln finns.


Inuti detta låsta skåp döljer sig sladden med vilken man kan sammankoppla 
sin medhavda laptop och projektorn i taket.

Det finns ett enklare sätt. Låna Herberts projektor. Vi delar ju rum. Men igår när jag kollade, fanns den inte där. Jag ringde Herbert på mobilen men han var utanför Durban på en konferens och svarade med ett SMS att han var upptagen. Kanske har han projektorn med sig, tänkte jag.

OK. Jag får gå dit i tid och fråga folk om nyckeln till skåpet där sladden och därmed åtkomsten till projektorn i taket i sal 219 finns. När jag kommer till universitetet strax efter 8, ungefär 40 minuter före lektionens början, finns inte många administratörer där. Jag hittar till slut Chamma, en lärare, och vi söker gemensamt upp Nourish, som är på sitt rum.
Nyckeln finns hos ”Audio-visual department”, på ”main campus”!
Inte bra, tanker jag. En bit att gå, alltså. Kanske 10 minuter i varje riktning. Om man vet var ”Audio-visual department” ligger, alltså. Vilket inte jag vet. Men jag får veta att Andile kanske har en projektor. Enda problemet är Andile inte har kommit än.
Hon kommer nog snart!
Jag stöter ihop med Roderick, som slår ut med armarna och ondgör sig över denna totala brist på organisation.
Hur kan man placera nyckeln till ett projektorskåp på Gold Road Campus hos en administratör på Main Campus?
Så jag går in till salen ungefär 8.20 där Sitembiso redan kommit. Jag säger till honom att jag letar efter en projektor men att vi kanske får klara oss utan power point.
As far as I know Jesus never used Power point but when he talked he often had a point and also a lot of power …
… säger jag lite klämkäckt och ställer in mig på att skippa min ambitiösa presentation. Begreppet ”kill your darlings” får en ny innebörd. Men 8.32 tänker jag ändå  att det kanske är så att Andile har kommit och hon kanske har en projektor. Salen börjar fyllas av studenter men jag springer ner till våning 1. Andile har kommit och hon har en projektor. Det visar sig vara Herberts! Så bra! Jag tar den, springer förbi Herberts rum och hämtar en skarvsladd. Sladden till dataprojektorn räcker inte ända till vägguttaget i sal 219. Ungefär 8.40, d v s i tid, kommer jag tillbaka till lektionssalen, kan plocka ihop projektorn och börja min lektion.

Inne i mitt och Herberts rum finns en skarvsladd i en av lådorna i plåtskåpet. 

Projektorn, laptop och skarvsladd. Lektionen kan börja! 

Varför oroa sig? Det mesta ordnar sig! Och hade det inte ordnat sig, så hade jag väl fått undervisa utan projektor. Men jag tror att jag ska gå iväg till ”Audio-visual department”, låna en nyckel och se om det finns någon sladd i det låsta skåpet. Om det gör det, kanske vi kan få förvara en kopia av nyckeln i ett låst skåp inne hos Nourish eller Andile. Annars återstår bara over-head-projektorn, som också finns i sal 219. Fastskruvad den också. I golvet. Till den behövs ingen nyckel och sladden är inte inlåst och den räcker ända till vägguttaget.


En hederlig over-head projektor. Jag undrar om den används. Men den står där i alla fall. Framför "svarta" tavlan. Vilken hade varit ett alternativ. Men jag övergav idén efter att letat i fem salar efter kritor. Troligen måste jag köpa egna kritor.



2 comments:

elisabet said...

Hade du varit i Kalahariöknen hade du kunnat skriva i sanden :-)

Anders Göranzon said...

Precis. Enligt evangeliernas berättelser var det också det enda sätt som Jesus skrev på.