Saturday 27 April 2013

Pilgrimsvandringsvandringslapsus

Läste Kyrkans tidning på nätet häromdagen. Där står det att den omtalade pilgrimsleden "El Camino Compostela" snart får sin nordiska motsvarighet.
I september återinvigs S:t Olavsleden mellan Selånger och Trondheim efter att ha legat i vila i 500 år.
Det är ju inte riktigt sant. Sommaren 1980 var jag tjänstebiträde i Borgsjö pastorat, vars tätort heter Ånge, för den som undrar var det ligger. Mitt i Sverige. I Medelpad! Under den månad jag arbetade i pastoratet, deltog vi i en delsträcka av den pilgrimsvandring som gick från just Selånger till Trondheim. Vi som var med fick t o m diplom av Härnösands stift. Det ligger nedpackat i ett magasin, annars hade jag scannat in det och publicerat på min blogg.

Saken är den att jag i en kommentar till artikeln i Kyrkans Tidning påpekat just detta. Det har även Yvonne Östman gjort. Hon skriver:
Jag var också med 1980, från Duved tror jag att det var, och via Stiklestad och st Olavsspelen till Trondheim. En fantastisk upplevelse. :)
Men jag ser ingen ny artikel eller kommentar från journalisten. Nu infinner sig en fråga: läser inte journalisterna de kommentarer, som ges till artiklarna? Varför finns då kommentarsfälten? När min blogg var ung, brukade jag sällan svara på kommentarer men någon klok läsare ifrågasatte detta. Därför har jag nu tagit som vana att kommentera det som skrivs. På det sättet uppstår ju också en värdefull dialog. Om någon kommer på mig med sakfel, skulle jag bli glad att det rättas till och gärna svara kommentatorn.

Vi får se om det blir någon reaktion i Kyrkans Tidning. Den som skrivit artikeln heter Signe Hassler och jag tror jag ska mejla en länk på min bloggpost till henne, för säkerhets skull. Inte för att det är superviktigt. Men lite kul var det att vara med 1980 och gå några mil. För att inte tala om alla de, som gick hela sträckan. I den moderna, svenska pilgrimsrörelsen, var de lite av pionjärer.

2 comments:

elisabet said...

Lycka till med kontakten med Hassler. Det är inte alla journalister som gör noggrann research. Kanske användes pilgrimsleden även innan 1980 - alltså längre tillbaka i tiden. Folkliga traditioner ändras inte över en natt även om Sverige officiellt blev protestantiskt - eller vad tror du?

Anders Göranzon said...

Säkert har folk vandrat utan att överheten vetat om det. Spännande! I kommentatorsfältet i KT blev det så småningom, efter flera kommentarer, ett slags svar från Signe Hassler: "Vad fint att leden tycks ha varit i bruk under flera år redan. Det som nu sker är att den får en officiell status som vandringsled.
mvh Signe H". (Men det var ju inte riktigt det som artikeln hävdade. Där stod: " .... efter att ha legat i vila i 500 år ..." och "Under premiärvandringen i september ...").