Wednesday 17 April 2013

Boston eller Bagdad?

De flesta har hört talas om bomberna i Boston. Mycket media-intresse har det varit. Sydafrikansk media har också rapporterat. Det var en del sydafrikaner där. Missar vi nyheterna på TV kl 19, så är det skralt med sändningar. Kanske någon sändning på språk vi inte behärskar. Men annars fylls TV-kanalerna mest av serier och såpor. Därför ser vi på Al Jazeera English. Ett tag trodde jag att det var en slags alternativ nyhetsförmedlare, som skulle ge ett annat perspektiv på det som händer i den globala byn. Och visst, de har mycket täckning av skeendet i Syrien, Irak och Afghanistan. Men bomdådet i Boston får nog, relativt sett, mer utrymme. (När ny påve skulle väljas, sände Al Jazeera live från Petersplatsen timmar i sträck.) Jag är ingen media-vetare, så jag kan ju bara spekulera i varför västerländska företeelser får mer utrymme. Kanske är det för att de flesta TV-nyhetskanaler är finansierade av reklam och de som gör reklam vill att folk ska sitta kvar och titta. I skrivandes stund har jag dock svårt att dra mig till minnes hur mycket reklam som sänds på Al Jazeera. Men jag tror i alla fall att det förekommer.

Tillbaka till frågan: Boston eller Bagdad? Det sker ju fler dödsfall i Bagdad. Därför är det ju på ett sätt värre, det som sker där. Samtidigt är varje dödsfall i sig en oerhörd tragik. Att värdera det ena dödsfallet i förhållande till det andra låter sig inte göras.

Av en mycket speciell anledning blev dock svaret på frågan denna gång: Boston! För yngsta dottern bor i Somerville, som ligger i det som kallas Greater Boston. Därför satt vi som klistrade framför Al Jazeera i måndags. Vi ringde och skypade och visste ganska snart att dottern var i säkerhet. Men blotta tanken, att hon kunde varit skadad, skrämde. Hade hon inte just då jobbat, hade hon tänkt vara där.

Därför är jag glad för mediatäckningen denna gång. Samtidigt vill jag understryka att varje liknande dåd som utförs, är lika förskräckligt. Vare sig det är av en enskild människa, en organisation eller en stat. Jag har väldigt svårt att försvara bomber. Jag vet att det finns situationer när människor tar till vapen som en sista utväg. Jag vet att det finns skäl att argumentera för länders rätt att försvara sig vid anfall. Men ändå: bomber är inte OK! Vare sig de placeras dit i förväg eller släpps från ett plan!

Dotterns närvaro i Boston ledde till en löpsedel i Östran och en artikel både i papperstidningen och på nätet. Länken kommer här. Vi gläder oss över att hon är oskadd, samtidigt som vi deltar i den sorg, rädsla och oro som många känner efter det som hänt. Min innerliga bön är att de röster i världen som vill försoning och rättvisa, som en förutsättning för fred, ändå ska höras mest. Jag vill vara en sådan röst!


 Gatubild från Boston sommaren 2012, när vi var där på besök



2 comments:

Matilda said...

Fint skrivet pappa! Och tack för att ni ringde så snabbt. Det kändes bra att höra era röster.

Anders Göranzon said...

... liksom det var skönt att höra Din ....