Thursday 7 February 2013

Våld mot kvinnor - inte OK

Under den senaste veckan har jag fått olika meddelanden på facebook. De handlar alla om kvinnors situation. Det går naturligtvis inte att jämföra omfattningen eller graden av våld i dessa olika företeelser och det är kanske inte heller meningsfullt. Svenska kyrkan deltar i kampen mot könsstympning, det pågår en kampanj mot näthat, framför allt i Sverige med en uppmärksammad video på youtube och den 14 februari äger manifestationen: 1 Billion Rising rum över hela jorden – en manifestation mot framför allt våldtäkt. Det räcker att konstatera att våldtäkt, könsstympning och näthat är uttryck för samma verklighet:

Det finns förtryckande strukturer, som ytterst inte ger sig förrän blod flyter. Dessa destruktiva, strukturella krafter drabbar idag (och sedan länge) flickor och kvinnor. Det är vidrigt!

Samtidigt drabbar de pojkar och män. Förövarna mår självklart inte bra. Att jag skriver detta är inget försvar. Bara ett konstaterande.

Men det betyder att det blir ännu viktigare att stoppa våldet och hatet. För alla kvinnors skull. Men också för alla män skull. Helt enkelt för allas skull.

Idag var jag med på ett möte på universitet, där jag fick höra talas om en kurs som ska ges nästa termin. Den lät intressant. Jag skulle vilja gå den. (Fast jag är ju lärare – men kanske kan jag gå den ändå. Eller bara sitta med!)
Issues of Masculinity & Gender
Kursen innehåller t ex ett pass om ”domestic violence”. Alltså, män behöver förstå hur strukturerna fungerar, så att de/vi kan vara med och förändra dem.

Kvarstår ändå detta: det måste bli ett stopp, när det gäller det specifika våldet mot kvinnor. Vare sig det gäller våldtäkt, könsstympning eller näthat.

No comments: