Monday 6 August 2012

Liten poesiskola 6 augusti 2012

Av ingen särskild anledning alls vill jag publicera två dikter denna måndagsmorgon. Som exempel på två olika versmått.

Lektion 1 – hexameter Först ska jag prova några rader av den klassiska formen hexameter, om vilken man kan läsa på det allomfattande wikipedia:
Hexameter är ett sexfotat versmått med fallande rytm. Den femte foten i en versrad är alltid en daktyl och den avslutande sjätte alltid en troké eller en spondé.
Rena rama grekiskan kan någon tycka och det är det. En daktyl är, fortfarande enligt wikipedia:
… en fallande versfot som består av tre stavelser: lång-kort-kort, betonad-obetonad-obetonad. Ordet kommer av grekiskans dáktylos, "finger". Daktylen motsvarar i musiken valstakt.
Om troké kan man också på läsa på wikipedia:
Troké är en fallande versfot som består av två stavelser. Det betyder att trokén innehåller en lång stavelse följt av en kort, alternativt en betonad stavelse följt av en obetonad.
Om spondé, slutligen, också på wikipedia:
Spondé är en versfot som varken är stigande eller fallande. Den består av två stavelser som är likvärdigt betonade eller av lika längd.
Jag hoppas att de rader jag nu satt ihop någorlunda motsvarar det som krävs för att kunna kallas hexameter:
Denna person som jag prisar, han har redan funnits rätt länge.
Nittio år har han levt men jag fanns inte med uti början.
Nu när hans födelsedag borde firas så sker inget party.
Saken är den att han mycket hellre vill fira sin dopdag.
Därför vi hoppas få träffas en helg någon gång i september.
Då ska vi hurra och säga hur mycket vi uppskattar honom.
Det kan ju ändå tänkas att någon läsare inte ser poängen i att undervisa i poesi en tidig måndagsmorgon. Finns verkligen ingen annan orsak till diktandet? Man vet aldrig. Nu till lektion nr 2 – det blir den sista:

Lektion 2 – limerick: Fortfarande enligt wikipedia ska en limerick
… ha fem rader och rimschemat A A B B A. Första raden bör sluta med ett geografiskt namn och innehållet bör vara ekivokt eller innehålla en oväntad knorr. Antalet stavelser är inte givet, men den första, andra och femte raden har vanligen åtta, medan den tredje och fjärde har fem eller sex stavelser. Raderna 1, 2 och 5 ska dock ha tre betonade stavelser och de övriga raderna två.
Här kommer ett exempel på denna form av poesi:
En man som är född i Skärblacka.
Det är honom idag jag vill tacka.
Han är nitti år.
Vi sågs i förrgår.
Det är kul att med honom få snacka!

2 comments:

Gerthie said...

Det är klart, att ska man hylla en så aktningsvärd ålder då måste det till en hel del klokskap.
Det lyckades du förmedla och prestera så grattis till dig också!

Anonymous said...

Den första begrep inte ens jag ett enda skvatt av! Den andra tekniken fick jag själv testa på gymnasiet för några år sedan och din är också godkänd!