Tuesday 28 August 2012

Kommunikationsplan

Klockan är 10.15 och det är 15 minuter kvar. Det arbetspass på utbildningen som då börjar heter "kommunikationsplan". Frågan är: Hur kommer min kommunikation se ut under de år jag arbetar i Sydafrika? Brev, telefon, mejl, facebook, twitter, blogg osv. Vilken kontakt ska jag ha med andra media? Hur sker kommunikationen internt i Svenska kyrkans internationella arbete? Vad vet jag redan nu om kommunikationen med mina framtida kollegor vid University of KwaZulu-Natal? Många frågor! En del kommer att besvaras, andra inte. Men en plan kan också innehålla frågor som söker efter svar. En fråga som jag bär på, som har viss relevans på min blogg är: Hur ska mitt bloggande se ut? Ska jag behålla "moruti"? Ska jag börja blogga på engelska? Både engelska och svenska? På samma blogg? Olika bloggar? Moruti är ju en benämning på präst i Sydafrika. Men i Pietermaritzburg heter präst "umfundisi". D v s om man talar Zulu. (Eller isiZulu, som man säger på just det språket!) Många frågor - men så få svar .....

4 comments:

Heidi said...

..... och den första frågan löd: To be or not to be? Well that is the burning question right now!

Gerthie said...

Ändra namnet på bloggen till att innehålla alla tre titlarna, alltså även präst.

elisabet said...

Behåll Moruti - det är ditt varumärke. Tswana är ett av Sydafrikas officiella språk, så det borde gå utmärkt även i Zululand.

Ha bara en blogg - skriv på engelska. Kör svenska på Facebook - för de vänner som föredrar det!

Anders Göranzon said...

Tack, kära tre visa kvinnor, för både underfundiga kommentarer och kloka synpunkter./Anders