Friday 20 July 2012

Musik är härligt

Igår blev det en lång arbetsdag. Men det var det värt. Efter morgonbön och sedvanligt fika, cyklade jag på förmiddagen till på Trädgården och höll andakt. Det är ett boende för dementa. Fyra avdelningar. En halvtimme på varje. 5-6 psalmer gånger 4. Ja, det blev kanske 20-25 psalmer på två timmar. Lena var med och gillade upplägget. Uppskattat även av de boende. På en avdelning började en äldre man gråta. Då såg jag hur en ung anställd tog fram papper. Jag trodde hon skulle torka hans tårar. Vilket jag tyckte var konstigt, för det satt redan en personal och torkade hans tårar. Men den unga kvinnan torkade sina egna tårar. Fint! Efter lite annat arbete under dagen som gudstjänstförberedelser och dopsamtal, blev det musikcafé i Heliga Korsets församling på kvällen. Jag var tämligen nollställd. Men det blev en höjdare. SHE heter gruppen och består av Sabina Henriksson, Heléne Ingvarsdotter och Eva Blomquist-Bjärnborg. De spelade fiol, nyckelharpa, svensk säckpipa, gamba, gitarr, skedar mm. Underbart! Det var så bra! På några låtar hade de hjälp av Thomas Wiegert på trumma. Bland annat när vi gick över från kyrkan till församlingsgården för att fika. Kvällen avslutades i församlingsgården, som vanligt med psalmen: Bred Dina vida vingar! Jag undrar hur många psalmer jag sjunger på en vecka. Psalmboken är verkligen en skatt!

No comments: