Saturday 21 July 2012

Här ändras inget …

Idag har jag varit i Kalmar Slottskyrka och firat gudstjänst. (Vi präster i Kalmar delar på lördagarna på detta och även på beredskapstjänstgöringen på sjukhuset). Hittills idag har det blivit dop av tre barn, en vigsel och en sjukkommunion. Omväxlande! Det är stort att få vara präst. Dop- och vigselgudstjänsterna i Kalmar Slottskyrka är fina. Detta faktum hindrar dock inte att jag blir lite upprörd varje gång. Över de främsta bänkarna. Ingen får sitta i dem. Eller nästan ingen! De är till för Sveriges kungapar. Som besöker Kalmar Slottskyrka sådär ofta. Senaste gången kanske inträffade vid unionsjubileet 1997. (I’m speaking under correction, för jag vet inte säkert!) Nu undrar vän av ordning: Vad är problemet? Är det oftast så fullsatt att även dessa bänkar behövs? Svar: Nej! Men jag gillar dem inte. Jag ska förklara varför:

1) De skymmer sikten. På wikipedia kan man läsa följande:
Längst fram tronar de kungliga stolarna som framställdes 1614 till den ovan nämnda inställda kungavigseln. De kungliga stolarna är högre än de vanliga bänkarna. Hörnstolparna består av meterhöga ljusstakar dekorerade med kronor.
När jag står i koret skymmer de meterhöga ljusstakarna många av gudstjänstdeltagarna.

2) Det är dålig teologi att världsliga furstar ska ha särskilda platser i kyrkan. Tidstypiskt, ja. Men inte bra. (Nu kan man argumentera att kungen och drottningen har en särskild ställning i Svenska kyrkan. Men det har de väl strikt talat inte längre. Enligt en arbetskamrat så lär nuvarande och före detta landshövdingen ha suttit i ovan nämnda bänkar för lite sedan på den s k Sverige-Amerika-dagen.) Många gudstjänstbesökare frågar om de får sitta där. Vi som arbetar svarar då alltid: Nej, det får bara kungen och drottningen göra. Har vem då bestämt? Vad händer om man sätter sig där?

Nu undrar jag? Kan man inte helt enkelt ta bort dem? Då får jag förmodligen till svar: Nej, de har alltid funnits där. De som guidar i Slottskyrkan understryker även att allt i kyrkan ser ut som det gjorde när den byggdes. Men det är knappast sant. T ex fanns det ingen elektricitet när den invigdes 1592. Kungabänkarna framställdes 1614. En del annat har också kommit till under åren. Jag frågar: Varför fick alla andra århundraden ändra och lägga till men helt plötsligt bestämde någon (vem då) att all förändring skulle avstanna? Nu är det dock så, att Svenska kyrkan inte äger kyrkorummet. Det gör Statens Fastighetsverk. Med andra ord tror jag inte att det blir någon förändring. Men nu har jag i alla fall uttryckt vad jag känner och det går ju att fira gudstjänst bänkarna till trots. Ändå undrar jag varför vi har med just bänkarna som en del av vår beskrivning på hemsidan för Svenska kyrkan i Kalmar:
Kalmar Slottskyrka invigdes 1592 och är en av landets populäraste vigsel- och dopkyrkor. Här skulle Gustav II Adolf ha gift sig med Maria Eleonora, men eftersom pesten kom till Kalmar flyttades bröllopet till Stockholm 25 november 1620. Kvar i kyrkan finns dock kungs- och drottningstolarna.
Kanske ska vi tacka Gud för att vi slipper pesten och helt sonika sätta oss i bänkarna. Reclaim the pews! Vi kan göra det med 1:a Petrusbrevet 2:9a som stöd:
Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk.

3 comments:

Fru S said...

Åker igenom Kalmar imorgon men hinner tyvärr inte till gudstjänst (om det nu är någon). Annars hade jag stegat rätt in och satt mig. Utan att fråga :-)Om de nu måste stå kvar (vilket man kan förstå) så kan man väl ändå få använda dem. Jag tror inte att Calle och Silvia har något emot det heller... :-)

elisabet said...

Håller helt med Fru S. Fastighetsverket och riksantikvariämbetet är säkert huggna i sten, men ni som arbetar där måste väl i allsin dar kunna välkomna folk att sitta längst fram!?!
Tänka att ständigt behöva svara nej på frågan med hänvisning till att bänkarna är vigda åt kungligheterna. Nej fram för lite civilkurage!
Häftigt skulle det vara med små dopbarnsyskon klängandes i ljusstakarna: Låten barnen komma till mig och leka inför Guds ansikte!

Anonymous said...

Självklart får vem som helst sitta där om inte herr och fru Bernadotte är på plats.
Men, det löser inte det andra problemet. Du ser inte besökarna. Går det att flytta bänkarna så att det blir en bättre vinkel?
Eller kan man göra någons sorts förhöjning att stå på?
Korta ljusstakarna?