Wednesday 6 June 2012

Nationaldagsfunderingar

Klockan var nog bara drygt 5 när Ludde, vår hund, bestämde sig för att det är dags att gå upp. Nåväl, vädret var tilltalande och jag hade energi för att bland annat leta igenom några pärmar efter fakturor, som kommer till pass, när huset så småningom ska säljas. Dessutom behövde jag läsa några dokument, som jag fått via mejl. En annan uppgift var att plocka ihop papper, kartong och plast, för att bära iväg till återvinningen. Nationaldag! Ludde är född i Sydafrika, bodde fem månader i Nederländerna och har sedan dess varit en svensk hund. Vad händer nu? Ska han tillbaka till Sydafrika eller blir han kvar i Sverige? Just nu känns det som en öppen fråga. Är han en afrikansk lejonhund, som en av grannarna säger eller är han en svensk tiger? Sedan vi berättade att vi ska flytta tillbaka till Sydafrika i början av 2013 har vi mötts av många reaktioner. En del starkare än andra. Självklart bär jag också på många olika reaktioner. Uppbrott både ger och tar energi. En reaktion som vi fått i mejl från Sydafrika är:
Välkommen tillbaka till ert andra hemland.
Det blir väldigt påtagligt denna dag: Ja, så är det. Det blir tredje gången jag bor i Sydafrika och andra för hustrun. Vi har en stor del av vårt hjärta i Sydafrika och vi trivs oerhört bra. Trots alla problem som finns i landet. På grund av alla underbara människor. Men nu ska jag i alla fall gå ut och hissa den svenska flaggan! Det är lika självklart. Sverige är och förblir vårt första hemland. Att kunna härbärgera två länder i sitt hjärta ser jag inte som något särskilt stort problem. Inte svårare än att kunna älska mina fem barn med samma kärlek. Därefter blir den en promenad till återvinningen och sedan en runda med den afrikansk-svenska lejon-tigern.

1 comment:

Gerthie said...

Ludde ville upp tidigt för han ville fira nationaldagen länge. Det var säkert hans sätt att tala om att han också vill till Sydafrika