Sunday 13 May 2012

Konfirmationshögmässa

Förmiddagens konfirmationshögmässa i Birgittakyrkan var en urladdning. 21 konfirmander skulle konfirmeras och när vi började kl 10.30 var det svårt att komma in i kyrkan. Om man ska tro kyrkorådets ordförande, Victor, så var det 450 personer. Skriver han i alla fall på sin blogg. Vilken härlig grupp konfirmander. Stor frimodighet. Både när det gäller sång och i deras övriga agerande. Samt förstås de underbara ledarna. Utan dem skulle det inte ha gått. Jag är glad att få vara med i ett så levande sammanhang. En klar höjdpunkt var när jag delade ut nattvarden och hörde de nykonfirmerades starka sång i bakgrunden:
Här, nära, närmre än jag anar, finns du som känt mig innan jag fanns till. Innan jag har sökt dig, innan jag har bett, har du i kärlek sett mig och tänkt det som är rätt. Du är väl förtrogen med tankarna jag bär. Du går alltid med mig, du är… här, nära, närmre än jag anar, finns du som känt mig innan jag fanns till.
Starkt!

No comments: