Tuesday 3 April 2012

Påsken är åter religiös

Det är spännande vilken påverkan en enkel bloggpost kan ha på verkligheten. Alltså: en kollega påtalar att blomsterlandet i ett reklamblad säger att påsken inte längre är en religiös högtid. Jag bloggar om detta samt länkar till min bloggpost i en tweet. Blomsterlandet svarar och det ger mig anledning till ytterligare en bloggpost. Kollegan talar jag med i telefon och han meddelar att en rättelse nu finns inne på blomsterlandets hemsida. Jag blir glad över att det jag skriver uppenbarligen läses. (Även om det naturligtvis kan vara så att fler påtalat det hela!) Men framför allt blir jag glad över att ett företag som blomsterlandet ändrar sig och dessutom frimodigt skriver
att påsken fortfarande också firas av religiösa skäl.

2 comments:

Staffan Holmquist said...

Vi var nog flera som reagerade. Jag skrev den 27 mars ett brev till Blomsterlandet via deras hemsida, och jag var tydligen inte ensam om det, för "Världen idag" hade en artikel om detta i slutet på förra veckan, där det framgick att flera hade klagat. Blomsterlandets rättelse är på deras hemsida daterat 28/3.

Anders Göranzon said...

Tack, Staffan! Ja, så är det förstås. Men det är ganska bra också, att vara en liten röst i mängden av andra röster. Glad påsk!