Friday 20 April 2012

Medlemstapp och begravningsgudstjänster

Jag har skrivit om begravningar förut. Dels om begravningar i allmänhet och dels om huruvida begravningsgudstjänster för icke kyrkotillhöriga ska vara kostnadsfria eller inte. Men nu vill jag göra det utifrån ett medlemstappsperspektiv. Om detta skrev jag före påsk. När någon väljer att lämna Svenska kyrkan brukar detta vara en av få konsekvenser som vi upplyser om: På Svenska kyrkans hemsida kan man läsa:
Det är bra om anhöriga får veta att du lämnat Svenska kyrkan. Särskilt viktigt är det att de känner till det inför din framtida begravning. Den som inte är medlem i kyrkan har nämligen inte rätt till begravningsgudstjänst med präst och musiker i en kyrkobyggnad. Och för att få gifta sig i kyrkan ska en av makarna vara medlem.
För 28-åringen känns detta kanske inte helt relevant. Det har helt enkelt inget med saken att göra. Kanske för 82-åringen. Tänk om förtroendevalda kunde fatta mod och besluta: Om det inte står i strid med den avlidnes uttryckliga önskan håller vi gärna begravningsgudstjänst för icke kyrkotillhöriga om de anhöriga önskar det. Skulle det inte kunna betyda att en och annan överväger att gå med i Svenska kyrkan? Skulle det inte kunna vara ett gyllene tillfälle att i praktisk handling låta bli att agera utifrån ett maktperspektiv? När någon är död, behöver vi som stod den döda/döde nära uttrycka både vår tacksamhet och vår sorg. Det behövs en rit! För många är det naturligt att också vända sig till Gud. När vi inte längre kan göra något för den vi höll av, vem ska då ta hand om henne/honom? Att få överlämna den vi älskade i Guds händer är något stort. Jag menar att denna möjlighet ska erbjudas i rikt mått. Utan baktankar. Men jag tror samtidigt att det också skulle kunna innebära att en och annan omprövar sitt beslut att lämna kyrkan eller väljer att gå med igen, om man redan gjort det. Dessutom skulle jag önska att vi blev tydligare gentemot våra medlemmar att det är helt gratis att ringa till sin pastorsexpedition och boka kyrka, präst, kantor, församlingshem osv. Dessa bokningstjänster kan man, om man så vill, få hjälp med av en begravningsbyrå. Vill man det, kostar det oftast (tror jag) pengar. Frågar man mig, kan vi i kyrkan hjälpa till att placera ut kransar och buketter kring kistan och sedan visa fram anhöriga under avskedet ute vid graven eller vid kistan. Jag tror att begravningsbyråerna har en stor och viktig uppgift att fylla men jag tror att det kunde vara möjligt för den som vill att göra mer själv i samband med begravningsgudstjänsten och även få mycket service direkt från sin församling i kraft av att man är medlem. Jag talar inte om kyrkliga begravningsbyråer. Jag talar om medlemsservice. Kyrkvaktmästare, präster, musiker, kanslipersonal, diakoner, församlingspedagoger och andra kyrkligt anställda möter självklart redan i dag sörjande.

No comments: