Saturday 10 March 2012

Länkad

Det är dock en smula hedrande att bli omnämnd på andra bloggar. I detta fall har poskvalblogg frågat om en av mina bloggposter får användas. Javisst, svarade jag. Roligt.
POSK betyder Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan och är en s k nomineringsgrupp. Sedan 2000 heter det så. En del av nomineringsgrupperna har trots allt mer eller mindre tydliga kopplingar till de politiska partierna. Så kan nomineringsgrupper heta Socialdemokrater i Svenska kyrkan eller Centerpartiet i Svenska kyrkan. Just i de två fallen är kopplingarna starka. Miljöpartiesterna i Svenska kyrkan har också en viss koppling till sitt moderparti. När det gäller dessa tre finns de i alla fall under moderpartiernas domäner på nätet. Folkpartister i Svenska kyrkan har en mer fristående organisation, sett ur ett rent internetperspektiv. Det har även Moderaterna beslutat att deras kyrkopolitiska arbete ska ha. Vänstern i Svenska kyrkan hittar jag ingen länk till men de finns. Kristdemokraterna i Svenska kyrkan hittar jag bara en blogg till. Sverigedemokraterna i Svenska kyrkan hade ju den strategin att först ta sig in i Svenska kyrkans beslutande församlingar (vilket inte var så svårt) och sedan vidare in i samhället. En strategi som verkar ha lyckats. Någon länk till deras kyrkopolitik hittar jag inte. En annan nomineringsgrupp, som är tongivande heter Frimodig kyrka. De är liksom POSK partipolitiskt obundna.
Min egen uppfattning är att det är en anomali (ett orimligt förhållande) att de flesta nomineringsgrupper har kopplingar till de politiska partierna. Det är så klart historiskt betingat och eftersom Svenska kyrkan fortfarande har viss myndighetsutövning (huvudman för begravningsverksamheten och vigselrätt) får vi kanske leva med detta ett tag till. Men på sikt anser jag att det vore bättre med helt fristående grupperingar. Vigselrätten borde Svenska kyrkan avsäga sig och begravningsverksamheten kunde ligga på fler aktörer (som det ju redan gör idag). Kommunerna borde ha begravningsplatser till alla dem som inte är med i Svenska kyrkan. Men däremot skulle Svenska kyrkan behålla sina kyrkogårdar och även den begravningsavgift, som medlemmarna betalar. Men det är en annan fråga.
Men även om jag har en klar uppfattning i fråga om partipolitik i Svenska kyrkan behöver det inte vara något fel på de enskilda förtroendevalda . Tvärtom har jag ett mycket gott samarbete med både partipolitiskt obundna och mer partipolitiskt oreinterade förtroendevalda i Svenska kyrkan.
I detta avseende handlar det om andra saker: Är de förtroendevalda engagerade i församlingens liv och arbete? Vill de kyrkan väl? Det är det viktigaste.

1 comment:

elisabet said...

Håller helt med om politikerbindningen, vigselrätten och begravningsväsendet. Har gjort det sen jag satt med i en remissgrupp som skulle uttala sig om Alva Myrdals utredning ang kyrkans skiljande från staten. Detta var 1972, alltså 40 år sen! Det var endast jag och kyrkorådets ordförande som tyckte att utredningen var bra. Och sen dröjde det 28 år innan skiljandet blev verklighet med löftet att "det kommer inte att bli några förändringar".