Friday 12 August 2011

Trade – not aid!

Idag har jag varit på introduktion i världsbutiken. Hustrun och jag är med i styrelsen och vi kommer att hoppa in som volontärer fredagen den 26 augusti kl 13-18. Skriv upp det och kom och handla då! (Eller närsomhelst!)
Idag har jag betjänat fyra kunder. Jag har slagit in både livsmedel och saker. Dessutom har jag slagit in fel summa en gång. Då slog jag ut kvittot och sedan slog jag ut ett returkvitto. Ingen skada skedd!
Vi har också märkt lite varor. På sesamkakorna fick vi fästa innehållsdeklaration på svenska. Sedan var det lite te och lite kryddor.
Fairtrade är bra! Jag gillar den slogan som jag hörde för några år sedan:
We want trade, not aid!
Däremot behöver världsbutiken hjälp. Just nu har vi en mycket bra lokal i Kullzenska huset med ingång från Norra Långgatan. Hyran är mycket förmånlig. Men denna lokal får vi bara ha ett knappt år. Sedan måste vi hitta en annan lokal. Eller kanske dela lokal med annan butik. Det kallas shop-in-shop! Ett tredje koncept är att göra en slags saluhall för medvetna konsumenter, tillsammans med närproducenter, eco-kläder, återbruk mm. Vi får se hur det blir!

No comments: