Saturday 16 July 2011

Dropbox

För någon tid sedan flyttade min far och min mamma från en villa till en lägenhet. (Nu undrar vän av ordning varför jag skriver ”far” och ”mamma”. Antingen skriver man väl ”far och mor” eller ”pappa och mamma”. Saken är den att min mor dog för 12 år sedan. Några år senare gifte sig far igen och jag fick helt enkelt en mamma. Det insåg jag, när jag i Afrika försökte förklara att min mor var död och att den kvinna, som gift sig med min far, inte är min mamma. Ingen förstod vad jag menade.
She is your mother!
I en afrikansk kontext är det inget problem att ha mer än en mamma eller mor. Nu är dock ordet ”mor” förbehållet just ”mor” men en mamma är jag glad att ha fått på gamla da’r. Nåväl tillbaka till flytten.)
Vi var där och hjälpte till med packningen och sedan dess pågår en viss aktivitet inom den närmaste släkten. Allt det som fanns i villan ryms inte i lägenheten och vi som är barn och barnbarn har nu möjlighet att få en och annan minnessak från vårt föräldrahem/morföräldrahem/farföräldrahem. Eftersom flytten skedde ganska snabbt och villan är ute till försäljning, behöver vi dela upp det som blev över. Att fyra barn och sjutton barnbarn ska kunna träffas nu i sommar låter sig inte göras. Då finns något som heter ”dropbox”. Man kan ladda upp listor, fotografier mm och sedan bjuda in alla som ska ha tillgång till det man laddat upp. I denna dropbox är det som aktiviteten pågår.
Jag tror det kommer att gå bra med uppdelningen. Det handlar ju om att få något minne med sig. Och själv blir jag nog lika glad över att jag får det jag önskat som att något av mina syskon eller syskonbarn eller för den delen mina egna barn, får något de önskat sig. Det som ingen vill ha skänks till en loppmarknad, där överskottet går till internationellt arbete.
Samtidigt pågår en viss aktivitet i min egen hjärna. Saker, prylar, minnen. Behöver jag mer saker? Eller ägodelar? Nu pratar jag inte om Feng Shui och negativa energier. Utan vanligt sunt förnuft. Därför kommer en viktig del av hösten innebära att hustrun och jag går igenom vårt hem och rensar ut en del saker, som vi egentligen inte behöver.
Men nu finns det också ett annat skäl till detta städprojekt. För en tid sedan köpte vi en extern hårddisk. På den laddade vi ner en massa fotografier mm. Sedan skulle vi vara bortresta och jag tyckte det var en god idé att gömma den externa hårddisken, om det, mot förmodan, skulle bli inbrott. Så jag hittade ett mycket fiffigt ställe, där jag placerade den externa hårddisken, för att ingen eventuell inbrottstjuv skulle kunna hitta den. Detta mycket fiffiga ställe kan jag nu inte själv komma på var det är. Vi har verkligen letat men nu återstår alltså att metodiskt gå igenom skåp, lådor mm. Samtidigt kanske sortera ut ett och annat. Vilken ”dropbox” dessa tillhörigheter ska hamna i återstår att se. Något kanske ska erbjudas ätteläggarna. Ett och annat säljas. Annat skänkas och mycket förmodligen kasseras. När/om vi hittar den externa hårddisken, kommer den dock att behållas och placeras på ett ställe där vi kan hitta den.

1 comment:

Gerthie said...

Förslag: sommarstugan, garaget, verktygslådan, frysen, linneskåpet, bakom böcker i bokhylla.
Det är smart att sortera bort saker men mitt problem är att jag skaffar nya prylar så det fullt igen och igen.