Wednesday 15 June 2011

Skolavslutning igen

Idag var det ett stort uppslag i Barometern. Det verkar inte som om nätupplagan har det. Jag har fått många positiva kommentarer. En av rektorerna vi talade med igår hade till tidningen sagt att det vore enklare om de fick vara i Birgittakyrkan men sköta skolavslutningen själva.
Jag kan hålla med rågrut i en av kommentarerna att vi kunde säga nej. Kanske kommer jag att plädera för det i fortsättningen. Problemet är ju inte vårt. Skolan vill egentligen inte ha skolavslutning i kyrkan men vågar inte ta striden. Så blir kyrkan boven. Det blir vår trångsynthet, som gör att skolan inte kan vara där.
Jag efterlyser tydligare rektorer. Som står upp för antingen den ena eller andra linjen.
Men vill någon komma till kyrkan och samverka med oss, brukar jag försöka säga ja. Det blir problematiskt eftersom skolan vill vara i lokalen utan oss. Då får vi hellre hyra ut lokalen. Men då måste det ju också gå att ta betalt. En vaktmästare är ju inte gratis. Bara som ett exempel.
Men nu ska jag ändå vara med imorgon och på fredag. Om mindre än 12 timmar. Ska jag få min dygnsvila måste jag nog sluta just här.

1 comment:

Råg-Rut said...

Men jag undrar fortfarande hur skolan gör med de elever som av sina föräldrar inte tillåts gå till kyrkan. Eller är det en sån skola där alla är mer eller mindre blonda, heter Jansson och är sådär lite lagom medelklassekulariserade?