Tuesday 14 June 2011

Inkallad på samtal till rektorn

Det hände ju på högstadiet. Och idag. Klockan 10.30 satt min kollega, Kristina, och jag hos rektorn på högstadiet. Rektorn på låg- och mellan var också där. Kristina och jag gick enade dit och enade därifrån. Vi hade ett bra samtal och kom fram till att skolorna kommer till oss på skolavslutning. Vi medverkar som vanligt, bland annat genom att välsigna barnen/ungdomarna och personalen. Kanske var vi inte helt överens men vi hittade en bra balans.
Det skolverket skriver om saken inbjuder till att skolan och kyrkan kan mötas. Skolverket skriver:
Utformas skolavslutningen så att tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron och att det inte förekommer några religiösa inslag såsom bön, välsignelse eller trosbekännelse, kan skolavslutning ske i kyrkan.
Jag läser ordet ”tonvikten” som att det finns ett manöverutrymme. Jag läser också att skolverket är inkonsekventa eller möjligen fega, när de inte skriver något om psalmsång, trots att de vet att det absolut vanligaste inslaget är en psalm. Den blomstertid nu kommer. Sjunger man vers 1 klarar man sig men i vers 2 kommer ord, som definitivt innehåller ett religiöst budskap.
De fagra blomsterängar
och åkerns ädla säd,
de rika örtesängar
och lundens gröna träd,
de skola oss påminna
Guds godhets rikedom,
att vi den nåd besinna
som räcker året om.
Min kollega, Anders, pratade med en journalist. Han ställde en motfråga: Vad skulle en journalist svara om hon eller han inte fick skriva det han eller hon ville? Inskränkning i yttrandefriheten. Men att lägga munkavle på en präst är OK.

Egentligen är det ju skolans problem. Helt och hållet. Förmodligen blir det så på sikt att skolan inte kommer till kyrkan för skolavslutning. Traditionen är heller inte så lång. Vid samtalet i morse sa vi att vi definitivt skulle respektera ett sådant ställningstagande.

Senare på dagen blev Kristina, min kollega, uppringd av en av lokaltidningarna - Barometern. Hon hade inte tid att svara på frågor, så bollen gick till mig. Jag hade en lucka mellan 13.30 och 14.00 och hann klämma in en intervju samt fotografering i närmaste kyrka, som blev domkyrkan. Vi får se vad de skriver imorgon. Hur vinklat det blir! Fotografiet togs ur grodperspektiv. Varför? Kanske borde jag stoppat just den vinkeln. Men den tidning som jag läser imorgon rensar vi fisk på i övermorgon. Så det ska väl klara sig!

5 comments:

Råg-Rut said...

Hur är det med de elever som inte får gå till kyrkan för sina föräldrar? Missar de skolavslutningen?

Råg-Rut said...

Det där med munkavle är ju upp till er själva. Ni kan ju vägra att delta/upplåta kyrkan. Jag tycker inte alls det är jämförbart med en journalist.

Råg-Rut said...

Märks det att jag tycker att skolavslutning i kyrkan tillhör historien? :)

Anonymous said...

Är nästa steg att alla religösa högtider blir vanliga arbetsdagar? Då är det bara 1 maj och 6 juni kvar.

Råg-Rut said...

Skolavslutning är ingen religiös högtid. Ännu mindre en konfessionell dito. Att ha den i kyrkan är möjligen relevant om skolan är etniskt rensad.