Wednesday 22 June 2011

Arbetsledare 6

Ikväll hade jag mässan i Birgittakyrkan. Organisten har semester och det hade blivit en dubbelbokning när det gäller vikarien. Det visste jag om. Dessutom har vi ju ersatt vaktmästaren med en ungdomsledare. Men ungdomsledaren har slutat sitt vikariat och den nya börjar nästa vecka.
Jaha, tänkte jag. Jag får fixa det själv. Vi kan ju sitta på stolar i koret och skippa ljudet. Det kommer nog inte så många en onsdagkväll några dagar före midsommar. Tar jag en gitarr med mig kan vi lösa musikerfrågan smidigt.
När jag kom till kyrkan mötte jag tre ungdomar: Angelica, Johan och Amilia. Så bra, tänkte jag. De kanske kan hjälpa till. Så blev det också!
Angelica spelade till psalmerna på flygeln och Amilia sjöng med, för att leda församlingssången. Johan skötte vaktmästaruppgifterna. Ljudet, psalmnummer, ljus, disk av nattvardskärl mm. Super-bra!
När jag räknade ihop var vi 26 personer. Ganska bra på en mässa några dagar före midsommor. Och mycket bra att tre ungdomar var beredda att bidra med sitt engagemang, så att det inte behövde bli one-man-show. Det är roligt att vara präst!

1 comment:

Angelica Grön said...

Och det är roligt att vara ungdom i Birgitta kyrka! Det är bara roligt att få hjälpa till.