Thursday 9 June 2011

Arbetsledare 5

Det har gått drygt fyra månader sedan jag började som arbetsledare. Det har varit (och är fortfarande) en tid fylld av mycket arbete. Det visste jag när jag åtog mig uppdraget. Nu går arbetet in i en annan fas. Sommaren står för dörren. De första anställda har redan gått på semester. Fortfarande är det några veckor kvar till min egen semester. Många frågor ställs och inte så få scheman ska upprättas. Jag hoppas på att vi så småningom ska få ett gemensamt format på alla dessa schemata. (Knölig pluralform som man egentligen inte ska använda. Enligt språknämnden.) Som det är idag i vår förvaltning används excel, word (vanligast) eller något mac-format. Word-varianterna kan se ut på ett otal sätt. Till slut blir det tröttsamt och svårläst.
Efter midsommar börjar vår nya personalsekreterare. Jag har bett henne se över alla dessa scheman. Så bra om vi fick en mall.
Utöver detta är det även budget-tider. Arbetsledarna ska sammanställa de olika äskandena. Helst ska det bilda en slags enhet. Men det ska nog gå.
Till detta kommer ju även en del vanligt prästarbete. Som att begrava, döpa, viga, fira gudstjänst, ha samtal mm. Samt en del ovanligt. Tre skolavslutningar nästa vecka. Har förresten fått mejl från de närbelägna skolornas rektorer. Vi ska träffas på tisdag, för att samtala om avslutningsakterna. Spännande! Jag var ofta inkallad till rektorn när jag var högstadie-elev. Det var ca: 35 år sedan. Nu känns det som om jag ställt till det igen. Vi får se vad samtalet ger. Direkt orolig är jag inte. Det är vettiga rektorer. Problemet är väl snarare deras än mitt. Om det ens är något problem.
Idag kom en skolklass till vårt Café Birgitta. Med sina klassföreståndare. Trevligt. Jag frågade dem vad de tyckte om skolavslutning i kyrkan och eventuella religiösa inslag. En av killarna tyckte det vår märkliga ateister, som inte kunde stå ut med välsignelsen.
- Är man ateist så är ju välsignelsen ingenting. Och då kan det väl inte vara så farligt.
Vi får se hur det blir. Nästa vecka ska jag även uppvakta några studenter. Som är aktiva i kyrkans unga. Och tycker det är kul att några de känner från Birgittakyrkan kommer med. Att få blanda arbetsledaruppgifter med vanligt prästeri ger mycket!

2 comments:

Elisabet Grönte said...

Jag kommer ihåg när du talade om stolavlutning och skosulning. Men Anders jag har glömt kopplingen till poängen. Kanske kunde du ta favoriter i repris.

Anonymous said...

jag håller med killen om skolavslutningen.