Monday 2 May 2011

Usama bin Laden är död


TT konstaterar kort:
Tio års jakt på Usama bin Ladin är över. En amerikansk säkerhetsstyrka har dödat al-Qaidaledaren i Pakistan, på order av USA:s president Barack Obama. Kroppen efter den ökände terrorledaren har begravts till sjöss. (TT)
Vad har hänt? och vad ska man tycka om detta? Jag söker på Al Jazeera och tydligen är det sant. Man kan läsa kommentarer. Palestinska och Israeliska myndigheter tycker att det är bra. Det gör inte Hamas. Resten av världen gläds. I USA jublar man.
Jag är emot dödsstraff! Jag tar verkligen inte bin Ladin i försvar. Det gör jag inte med någon mördare. Men jag är ändå emot dödsstraff. Eller ska jag tycka att USA har rätt att utdöma dödsstraff?

Viktigare är dock svaret på frågan: Kommer detta att bidra till en fredligare värld? Det tror inte Al Jazeera. Inte heller jag!

No comments: