Saturday 16 April 2011

Rätt ska vara rätt

Vän av ordning talade jag med häromdagen. Rätt ska vara rätt. I en bloggpost häromdagen skrev jag av mig om monarkin. Jag skrev i farten fel titel för kungen och drottningen. Sveriges konung ska ju tilltalas Hans Majestät (H.M.) Konungen och Sveriges drottning följaktligen Hennes Majestät (H.M.) Drottningen. Nu är detta tillrättalagt.
När jag ändå kontrollerade exakt hur titulaturen ska skrivas hittade jag på hovets hemsida information om den senaste middagen hos kungaparet. (De kallas, när de benämns tillsammans för Deras Majestäter, vilket förkortas DD.MM.) Om man vill kan man se vilka som var bjudna. Då finner jag något intressant. Hur ser hovet på kyrkan? Vad jag kan se är det två representanter för kristenheten inbjudna. Biskop Tuulikki Koivunen Bylund, Härnösands stift och Kommendör Marie Willermark, Frälsningsarmén. Inget märkligt med det. På gästlistan finns representanter för olika sammanhang. Men nu kommer det märkliga. Kommendören i frälsningsarmén står upptagen under rubriken ”Trossamfund”. Biskop Tuulikki Koivonen Bylund, däremot, hittar man under rubriken ”Myndigheter”. Säger detta något enbart om hovet eller även något om Svenska kyrkan? Jag ska skicka ett mejl till hovet och höra vad de (eller kanske kallas hovet "det") har att säga.

1 comment:

elisabet said...

Väntar med spänning på hovets svar!