Wednesday 20 April 2011

Nordstjärneorden


För ett antal år sedan avskaffades det svenska ordensväsendet. Jag tror det var 1974. Om jag har fattat det rätt kan enbart utländska och statslösa personer få ordnar. Det är konungen som delar ut dem.
Nu har jag ju precis funderat högt kring min inställning till monarkin. Intressant nog kommer ett mejl från två sydafrikanska vänner, Maphuti och Calvin. De ska komma till Sverige i sommar. Men mejlet handlar om Calvins morbror, SR Makgetla, som tills alldeles nyligen varit Sydafrikas ambassadör i Sverige. I mejlet står:
... the King of Sweden, His Majesty King Karl XVI Gustaf, has awarded the Order of the Polar Star (Commander First Class), to Ambassador SR Makgetla during the Ambassador’s final farewell courtesy call on His Majesty at the Royal Palace in Stockholm on the afternoon of 30 March 2011.

Så nu har mina vänners släkting fått en utmärkelse, för sina år som ambassadör i Sverige. Vad ska jag säga? Det är ju roligt. Bara att gratulera. Och vem ska dela ut den? Såklart kungen.
Där fick jag för mitt republikanska fritänkande. (Men det är klart, det hade ju fungerat även om riksdagens talman delat ut utmärkelsen. Eller hur?)

No comments: