Tuesday 19 April 2011

Avhandling på väg

Efter många turer hit och dit verkar det som om min doktorsavhandling nu är på väg till tryck. Fram emot senare delen av maj kanske jag har det första exemplaret i min hand. Det ser jag fram emot. Mike McCoy, en god vän i Sydafrika, är min redaktör. Han har ett företag, som heter WriteRight Editing. Det är precis vad jag inte kan på engelska. Utöver att ha hjälpt mig med själva avhandlingstexten har han också redigerat och gjort lay-out inför utgivningen.
Igår trodde vi att allt var färdigt. Då upptäckte jag att det index jag svettats med inte stämde. Det var en förskjutning i ett par sidor mellan vad jag angav i indexet och de sidor som fanns i avhandlingen. Förmodligen p g a att vi ändrat lite på någon sida under resans gång. Sent igår kväll mejlade jag Mike och sa att vi måste skippa hela index-idén. I morse, när jag bad min morgonbön, delade jag mitt bekymmer med Gud. När jag sedan satte på datorn hade Mike skickat ett svar, med innebörden att allt var åtgärdat. (Word kan ju uppdatera ett index om man bara vet hur man gör). Så bra. Nu ligger texten i PDF-format hos tryckeriet Salty Print i Kapstaden.
Visst, det är lite arbete kvar. Sedan ska det ske lite distribution. Men nu börjar jag se nästa hållplats på denna intressanta resa, som det innebär att disputera och den utgivning, som i Sverige ofta sker innan disputationen men i Sydafrika oftast inte sker alls. Jag är privilegierad, som kan få min text utgiven.

2 comments:

Carina Etander Rimborg said...

Så spännande! Gratulerar så här långt! Hoppas att löper på som det ska!

Gerthie said...

Bra jobbat!
Får du blodad tand och börjar skriva böcker?