Tuesday 1 March 2011

Namnbytet på facebook

Nu finns det en facebookgrupp att gå med i. Om man är med i facebook. Och om man anser att det är fel att ändra namn på Svenska kyrkans internationella arbete. Det är inte jag som startat den. Den heter helt enkelt:
Vi som vill att det ska heta Svenska kyrkans internationella arbete!
Jag fick ett e-mail, där några förutvarande missionärer skrev:
TACK för vad ni skrev i debattinlägget i KT förra veckan. Vi instämmer helt och har senaste dagarna fått indikationer på att vi är många som tycker som ni.
Kan inte ni, som är en del yngre än vi, starta en Facebook-grupp för alla oss som vill protestera mot olyckliga direktiv uppifrån!
Kan man i Egypten, så borde väl vi som vill något positivt med Svenska kyrkans internationella arbete, utan att tappa kyrkosamverkan, kunna åstadkomma en protest.
Ja, vi får se vad detta leder till. Alla gillar det inte. Det har stått i Kyrkans Tidning och en kommentar, från Boel Skoglund, som skrev:
Att vi finns med i ett globalt nätverk, ACT-alliance, är en positiv förstärkning av den mission vi som kyrka lever i. Tänk att vi tillsammans med kristna kyrkor och organisationer världen över nu kan samordna och effektivisera våra gemensamma insatser för drabbade – det är något att vara både stolt och tacksam över!
Sen till er som känner er förbigångna: vad gjorde ni den 20 september 2009? Själv röstade jag i kyrkovalet och överlät därmed viktiga beslut till demokratiskt valda människor.
På det har jag svarat:
Boel: Jo, jag röstade också. Men nog måste man, även i en demokrati, få demonstrera, protestera och påverka. Vill Du avskaffa yttrandefriheten?
Dessutom har, vad jag vet, inte kyrkostyrelsen beslutat ännu om logotypen.

No comments: