Wednesday 2 February 2011

Min son, sjömannen, 11

Sonen är i hamn och kan svara på frågor. Ja, han har kört båten själv. Lite grand i alla fall. Och jag såg att de körde österut i går kväll. Som om de skulle in mot Halmstad. Varför? Jo, de låg och drev. För att vänta på att få komma in i Göteborgs hamn.
Huruvida de bryter is själva har jag inte frågat men jag tror att det är så. Får utröna det vid tillfälle. Jag ska skicka ett mejl och fråga om rövarhistorierna.
Sen har han spolat rent i ett lastutrymme och jag tror att han använde begreppet "tvaga". Förmodligen är det så att en del gamla ord fortfarande används till sjöss. ("Till sjöss" är dessutom en gammal språkform. Tror att det kallas för genitivkasus och genitivformen styrs alltså av "till").
Frågan är om det sista tillhör viktigt eller oviktigt vetande!

2 comments:

Råg-Rut said...

Ja, det är genitiv. Prepositionen till "styrde" genitiv i äldre svenska. Till sjöss, till havs, till bords, till låns, till sängs, till sömns, till buds etc etc.

Gerthie said...

Men Anders vilken tur att inte kunskap väger att bära!