Monday 24 January 2011

Ärkebiskop Tutu och jag

Ärkebiskop emeritus, Desmond Mpilo Tutu, och jag ska bli kollegor. Den 27 januari blir han hedersdoktor (doctor honoris causa) vid den teologiska fakulteten, vid University of the Free State i Bloemfontein i Sydafrika. Där är även jag doktor. Nu ska jag ju inte skryta men jag var faktiskt där före den gode Tutu. Med denna enkla bloggpost vill jag välkomna honom!

Mer viktig är anledningen till att han blir hedersdoktor. Det är ett led i universitetets och dess rektors (Jonathan Jansen) strävan att förändra relationerna mellan svarta och vita studenter på campus. Universitetet ska lansera sitt ”International Institute for Studies in Race, Reconciliation and Social Justice”. Det är bra att universitet arbetar med dessa frågor. Möjligen börjar det finnas väl många institut med detta tema i Sydafrika. Men det är också en spännande möjlighet för mig att kanske få intresse kring min avhandling. Institutet ska publicera ” groundbreaking research”. Vi får se om mitt arbete bedöms höra dit!

2 comments:

elisabet said...

Spännande! Kan nog inte bli för många som lyfter fram detta.

Carina Etander Rimborg said...

Gratulerar till en sådan spännande kollega!