Saturday 18 December 2010

Vattenbrist

Imorse kl 7.30 ringde telefonen. En av de engagerade i kyrkan ville meddela att vattnet skulle stängas av och göra mig medveten om att det måste ordnas innan söndag förmiddag och kyrkkaffedags. Jag hade varken hunnit läsa tidningen eller lyssna på radio (som jag aldrig gör, utom i bilen). Detta meddelande fick mig att tappa upp vatten i 3 dunkar à 10 liter, tre hinkar à 10 liter och ett antal grytor. Sedan tog jag en dusch och därefter åkte jag till kyrkan och fyllde ytterligare kärl med vatten. För säkerhets skull.
Nu är kl åtta och läckan är åtgärdad. På kommunens hemsida kan man läsa:
Men något vatten har vi ännu inte! Är detta ett stort problem? Nej, inte för oss. Men man kan förstå att det blir bökigt på många hålla. Sjukhus, vårdinrättningar, restauranger etc. Säkert till och med allvarligt för vissa.
För de flesta av oss blir det en påminnelse om att vi är oerhört privilegierade. Globalt sett. Varje dag har vi vatten. Rant och obemängt, som det heter. Om man inte just nu bor i Östersund. Och vi har det i stort sett gränslöst. En dags vattenbrist kan vara en nyttig påminnelse om hur världen ser ut.

2 comments:

elisabet said...

Det var en notis i dagens DN om vattenläckan. Hur går det - har ni fått vatten nu? Hoppas ni slipper koka det lika länge som i Ö-sund.
Passande foto i juletider, förresten, "Santa Anders"?

Råg-Rut said...

Av väderrapporten att döma kan ni komma ganska långt med att smälta snö.