Saturday 25 September 2010

Tankar i Port Elizabeth

Stadens namn har inget att göra med vare sig Elisabeth I eller Elisabeth II av Storbritannien. Den som anlade hamnen hade mist sin hustru Elizabeth och namngav hamnen efter henne. Just nu hälsar jag på Lorna och Mike McCoy. Mike är den som hjälpt mig med min engelska avhandlingstext. Nu ska han agera redaktör, när avhandlingen ska ges ut. Vi har suttit ett bra tag och vridit och vänt på olika typsnitt, ISBN-nummer, index osv. Det ska bli spännande och lärorikt även med denna process och jag är glad att få göra det efter avhandlingen är godkänd och klar.
Men just nu har vi varit ute på promenad i PE. Skönt väder och skönt att få röra på sig. Det fick jag i och för sig göra även igår. Barbro och jag gick en god stund ute på Rondebosch Common, som är ett grönområde i närheten av deras hus. Vegetationstypen påminner om Ölands Alvar. På eftermiddagen var Hans med och vi gick upp på Table Mountain. På framsida finns en klyfta, Platteklip Gorge, som gör att det tar enbart 2 timmar att gå upp. Men det är brant och inte så bra för knäna. Väl uppe blev det superkallt. Bara 7 grader. Vi tog linbanan ner och sedan åkte vi hem. I morse klev jag upp strax efter 5 och åkte med flyg till PE kl 7.00 men imorgon får jag nog sova till kl 6. Ska bli skönt. Sydafrika är ett morgonpiggt land. I gengäld går man och lägger sig något tidigare, så det fungerar bra.

No comments: