Friday 28 May 2010

Spökhistorier

Det har spökat i Östan ett par dagar. Problem inom äldreomsorgen har redovisats och inom Kalmar kommun har ett medium anlitats.

Två reflektioner:

Det som besrkivs är i någon mening en verklighet. Alltför många människor upplever övernaturliga skeenden. I gamla hus. Förknippat med dödsfall som hänt nyligen eller för länge sedan. Jag har hört alltför många berätta för att jag ska avfärda det. Ordet 'spöke' får det att låta som humbug men företeelsen är reell. Tror jag!

Ska kommunen anlita ett medium? Nej, det verkar inte så seriöst. Desto mer överraskad blev jag över att den ansvarige politikern, enligt Östran, anser att en präst vore tänkbar att anställa:

Är det okej att anlita en präst nästa gång det blir problem?

- En präst tillhör ju i alla fall en mer erkänd yrkeskår. Så en präst vore mer okej.


Men skulle jag ställa upp? Det är en fråga jag får grunna på. Självklart skulle jag komma om en människa bad mig, som privatperson. Bönens kraft är stor! Men skulle jag ställa upp om kommunen ville anlita mig? Förmodligen! Beroende på vad som efterfrågades!

Intressant är det i vilket fall!

No comments: