Monday 17 May 2010

Insändare

Egentligen sitter jag och rättar till fel i min avhandling. Nu är jag på slutspurten. Jag väntar ett mejl från min vän i Sydafrika, som kollar min engelska. Under tiden går jag igenom referenslistan. Det kräver ett minutiöst kontrollerande av kommatecken, parenteser osv. Jag tittar med jämna mellanrum efter mejl från Mike. Då ser jag ju även andra mejl. Dom detta, från tidningen Vi i Villa:

Hej Anders,
Tack för kommentarer kring artikeln. Det är säkert fler som vill ta del av dina funderingar - om du har lust och tid finns möjligheten att kommentera artikeln direkt på nätet. Följ bara denna länk så kommer du till den aktuella artikeln:
http://www.viivilla.se/Miljo/Kronikor-Ledare/Kronika-Isolera-mera.aspx?menu=&area=&noarea=0&category=&std=false
Vänliga hälsningar

Jag hade reagerat på en krönika och skrivit följande till krönikören:

Fråga till Johan Tell:
Det är mycket bra med en miljömedveten krönika i Vi i Villa! Det är dock mindre bra att krönikören slår fast vissa stereotyper vad gäller våra könsroller, som i nummer 4 innevarande år, där jag får två tips hur jag kan kolla om huset läcker värme?
Antingen låter jag ”en man med en avancerad värmekamera undersöka huset” eller kollar jag var min ”fru nattförvarar tulpanerna”.
Är detta ett utslag för brist på reflexion eller ska jag som läsare fästa något avseende vid genusperspektivet?
Undrar,
Anders Göranzon, Kalmar

Så jag gick och tittade på krönikan på nätet och fick till min förvåning (och förtjusning) se följande tillägg (som alltså inte fanns med i papperstidningen):

Tycker ni min inledning var mossig vad det gäller uppdelningen i manligt och kvinnligt? Då vill jag inflika att jag bara beskriver hur arbetsfördelningen ser ut hemma hos oss, inte hur jag tycker världen bör vara beskaffad. I vårt hus har min fru totalt tulpanansvar. Hos er är det kanske tvärt om.

Det lönar sig ibland att uttrycka en åsikt. Nej, jag reagerade ju inte i första hand på det krönikören skrev om könsrollerna hemma hos sig, utan att den bild han valde, tror jag, valde han, för att han utgår från att det är män som fixar med reparationer etc i hus. Därmed cementeras ju vissa könsroller.

No comments: