Thursday 11 March 2010

Gardell, tja ...

Så vad tyckte jag om programmet? Jo, han ställer viktiga frågor. Det kan man inte säga annat. Men det blir en aning historielöst. Framför allt ogillar jag synen på dåtidens religion som primitiv. Fel kanske. Eller att vi inte håller med. Men primitiv är så nedvärderande. Att bedöma andra tiders religiösa uttryck så. Nej, det gillar jag ej!

Så pratar han att om Jesus är syndabocken. (Fast det säger han inte uttalat, men det är det han talar om). Har inte vi syndabockar? Offrar vi inte andra hela tiden?

Så jämför han Gud med vanliga föräldrar och den kärlek de (vi) känner för våra barn. Tror vi mindre om Gud? Frågar Gardell. Bra fråga!

Men att tro att Gud offrar sig för vår skull, kan ju kombineras med detta synsätt.

Mest reagerar jag nog på att programmet hamnar inom kultur och nöje. Han predikar ju. Det är ju en partsinlaga. Skulle Ulf Ekman få göra åtta program utifrån sin bild av Gud? Knappast! (OBS! Denna kritik riktar jag mot TV – inte mot Gardell!)

Åke Bonnier, domprost i Stockholm, tycker man borde visa dessa program i församlingarna och föra samtal om dem. Kanske, men inte bara dessa program. Det blir lite ensidigt!

1 comment:

elisabet said...

Ska bli intressant att se var han landar i slutändan - han lär ju tro på Gud på något sätt. Håller med om det där med primitiv. Dagens religion kan vara minst lika "primitiv". Annars är det bra med ifrågasättandet. Att Gardell är mycket ego, det visste vi förut...