Friday 19 March 2010

Det kom ett brev

Historiskt!

Jag måste avbryta mina studier några minuter och visa brevet jag fick.





Tidigare, från 18 januari 1987 tills nu, har jag haft rätt att förrätta vigsel ändå. Men nu är jag och andra präster inom Svenska kyrkan likställda med andra religiösa funktionärer inom olika trossamfund. Och det är väl bra!

Jag har aldrig fått brev från kammarkollegiet förut. Det är ju en gammal institution, kan man läsa på wikipedia:

Kammarkollegiet är en statlig förvaltningsmyndighet, som sorterar under Finansdepartementet. Myndigheten har en lång historia som går tillbaka till 1539 och utgör därmed Sveriges äldsta kollegium, som haft varierande uppgifter under sin existens. Idag har Kammarkollegiet till uppgift att tillhandahålla service inom det statliga området, främst avseende ekonomi, juridik, kapitalförvaltning, riskhantering och administration. Kammarkollegiet har vidare uppgifter bland annat avseende miljörätt, stiftelserätt, Sveriges indelning, registrering av trossamfund, fastställande av avgiftssatser inom begravningsområdet, fastställande av resegarantier och auktorisation av tolkar och översättare. Kollegiet bevakar Allmänna arvsfondens rätt till arv och förvaltar fondens kapital.

Nu bevakar de även Svenska kyrkan och därmed mig. Men både Svenska kyrkan och kristenheten är ju förstås mycket äldre. Om det nu ska vara något att komma med.

No comments: