Friday 5 February 2010

Vår biskop i bråk

Vad har hänt? Morgontidningens toppnyhet handlar om att biskopen i vårt stift blivit knuffad av en stiftsanställd. Jag vill inte påstå att jag satte morgonkaffet i vrångstrupen, för jag brukar börja med en tallrik fil och dricker kaffet lagom till serierna. Det verkar som om Östran var först med denna nyhet. Det kan bli av visst intresse att se hur nyheten kommer att vandra genom media idag. Blir det en höna av en fjäder? Eller är det så att media bara kommer att beskriva toppen av ett isberg.
Artikeln i Östran visar tydligt att det finns arbetsmiljöproblem. Isberget! Biskopen utgör toppen i flera bemärkelser.
Man kan fundera mycket kring detta. Det finns ett över och ett underperspektiv att meditera kring. Den anställda har ju rimligen betydligt mindre makt än biskopen och detta bör vägas in. Enligt en annan blogg handlar det om en kvinna. Om detta stämmer finns det ett genusperspektiv också.
Ytterst ser jag biskopens uppgift att värna om enheten. Det har tydligen inte gått på stiftskansliet. Enhet kan man värna om på olika sätt. Som jag ser det finns inga genvägar förbi konflikterna. Enhet är en lång vandring. Vissa kallar det försoningsprocess. Utan rättvisa ingen försoning! Därför måste en biskop också värna rättvisan och inte minst dem som befinner sig i ett underläge.
Men vad egentligen denna konflikt handlade om vet jag inte. Jag tror dock att det kan bli en möjlighet i vårt stift. Att vår biskop är inblandad i en konflikt och behöver vara sjukskriven kanske kan bli utångspunkten för många goda samtal. Vad är en konflikt? Vad är makt? Vem är i underläge? Vad betyder försoning? Hur når vi rättvisa?

No comments: