Friday 18 December 2009

Dotter och disputation

Igår var jag kanske en smula galen. Strax före tre lämnade jag Kalmar, i bil, för att åka till Uppsala. Årets snöigaste dag. Men är man uppvuxen i norra Sverige så är man. (Och jag ska tillbaka imorgon!) Resan gick bra. Det tog 8 timmar. Kanske tar resan bara sex i vanliga fall. Men ibland låg vi i 50 km i timmen. Men det är väl just det som det handlar om. Att anpassa hastigheten efter väglaget.
Det fanns två skäl till min resa. Dels att vara med på Olle Kristensons disputation. Han har skrivit avhandlingen: Pastor in the Shadow of Violence. Gustavo Gutiérrez as a Public Pastoral Theologian in Peru in the 1980s and 1990s. Mycket spännande! Förra veckan var han i Sydafrika och pratade om sin forskning. Det finns fler kopplingar än så till min egen forskning. Han använder också diskursanalys. En metod som heter Critical Discourse Analysis. (CDA) Mannen bakom denna metod är Norman Fairclough. Lite kritik fick Olle, för att inte ha med någon litteratur av just Fairclough. Det kan jag också tycka var konstigt. Annars verkar avhandlingen vara mycket intressant. Fokus är att Gutiérrez var en slags nationens själasörjare under de år när det var så oerhört mycket våld i Peru. Inte bara från regimen utan även från olika gerillarörelser, t ex Sendero Luminoso. Fyra begrepp har han lånat från den gamla svenska högmässan, 1942 års ordning: Trösta, lära, förmana och varna. Det menar han att Gutierréz gjorde. Sedan läser han Gutierréz texter och urskiljer vissa diskurser. Jag kunde skriva mer om detta. Men i alla fall var det ett skäl till min resa.
Nu kommer kopplingen från disputationen till dottern. Bland annat skulle jag hämta hennes cykel i Stockholm. Det fick jag hjälp med utav svågern, som heter Olle Christensen. Lite kul att forskaren och svågern heter likadant, nästan. Nåja, cykeln är nu i cykelgaraget i Uppsala och snart ska vi ner och laga punkan på den andra cykeln, som lånats av gudmodren. (Som disputerade för ett antal årsedan.) Sedan ska vi på middag hos goda vänner. Erik håller på att disputera. Det är kul att vara i lärdomsstaden. Mitt i alltihopa känns det bra att jag inte hör hit. Jag är doktorand vid University of the Free State. Man skulle kunna säga att jag tillhör en annan diskurs.
Nog om diskurser! Nu ska vi gå ner och laga en punktering. Det behövs ingen diskursanalys. Det behövs en balja med vatten, tre metallmojänger för att kunna kränga av däcket, lite solution, en lagningslapp och lite sandpapper. Vi får väl se om vi dels hittar hålet, dels lyckas laga det.

No comments: