Wednesday 18 November 2009

University of the Free State

För några år sedan skrev jag om en video, som spelats in på ett s k hostel på mitt universitet. Nu har den nye rektorn, Jonathan Jansen, som jag skrev om för ett tag sedan, råkat i blåsväder. Han är känd för att vara en brobyggare mellan svarta och vita. Men många otåliga svarta vill att de som spelade in videon, som innehåller scener, där svarta arbetare förnedras, ska straffas.

Istället verkar det bli försoning. Det är härligt att se dessa kämpar, som fortfarande, 15 år efter det första demokratiska valet, tror att försoning inte bara är nödvändigt utan också möjligt. Mail and Guardian rapporterar att ANC's youth league och dess ordförande, Julius Malema, som brukar tillhöra de mest högröstade, mött rektor Jansen och är nöjda.

Även ANC's ordförande i Free State, Ace Magashule, som jag egentligen inte gillar så värst mycket, verkar stödja försoningsprocessen.

När jag var studentpräst på UFS var jag med och arbetade med denna Transformation Process Plan, som nu verkar sättas i verket. Underbart!

Vad kan vi i Sverige och Svenska kyrkan lära oss av detta?

1 comment:

elisabet said...

Troligen finns det väldigt mycket vi kan lära oss. Som att försoning även förutsätter att rättvisa skipas och att det finns en önskan om att få förlåtelse för något man gjort som man ångrar.
Tragiskt nog ser jag inte så mycket av detta (även om det görs "pudlar" i vissa sammanhang...)För kyrkans del tror jag mest på din kompostteori, Anders. All rädsla, den osunda tystnadskulturen, inkompetenta ledare osv måste ner i komposten för att de ska kunna bli god matjord. Den gamla kända "Vetekornets lag".

Grattis på födelsedagen!