Sunday 14 June 2009

Skolavslutningstankar

Innan jag kommer in på mina tankar om skolavslutningar, måste jag klippa in en länk till youtube:
http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=pr%C3%A4st+birgittakyrkan&aq=f
Ulf och jag fick för oss att vi skulle beatboxa och rappa på skolavslutningen. Om det inte går att höra vad jag säger, kan man säga att huvudbudskapet sammanfattas i raderna:

Be Gud om hjälp att klara dagen
särskilt om Du har ont i magen.

Hur är det då med skolavslutningar i kyrkan? Är det otidsenligt? Vi hade fem olika avslutningar med sammanlagt 1500-2000 personer. Vi sjöng psalmer, som skolan föreslagit. Jag välsignade de närvarande och vi talade, respektive rappade ett ganska allmänmänskligt budskap.
Frågan är: Är det kränkande? Jag kan inte tycka det! Men samtidigt förstår jag skolans dilemma. Vore det så att skolan säger: Nej, vi kan inte vara i kyrkan, så är det ju deras beslut. Men vill de vara i kyrkan är det självklart att vi ska vara med och utforma samlingarna. T ex med psalmsång, förkunnelse och välsignelse.
Låt mig dra en parallell. Vi människor har olika musikstil. Ska skolan vara neutral även där? Varför är det i så fall i stort sett bara en enda musikstil, som framförs vid skolavslutningarna? Och vad säger man till någon, som inte tycker om musik? Kan en elev komma och säga: Jag är omusikalisk och ogillar musik. Låt mig slippa gå på en skolavslutning med musik. Förmodligen resonerar man så här: De flesta gillar ju denna form av populärmusik, som framförs. Så då blir det sådan musik. Jag vet att bilden haltar. Men om de flesta gillar att prästen läser välsignelsen, att församlingspedagogen funderar högt om hur förändringar påverkar oss, att kantorn spelar psalmer och diakonen beatboxar - är inte det OK? Kan det vara kränkande?
På låg och mellanstadieskolans avslutningar pratade vi om Abraham (egentligen Abram) eller Ibrahim, som lämnade sitt land och vad den förändringen betydde och hur det är att lämna en klass eller en skola. Vi läste ur Bibeln och även ur Koranens budskap (som den senaste svenska översättningen av Koranen heter, eftersom Koranen måste vara på arabiska). Jag tror ingen tog illa upp.
En viktig aspekt är väl också att vi har en stor lokal, som passar in. Att vi har ljudanläggning, musikinstrument och att allt är gratis.
Ytterst är dock bollen hos skolan. Vill de komma för att tillsammans med oss gestalta sin glädje och tacksamhet, menar jag att vi ska ta emot dem. Vill de inte komma är det ju deras val. Ett tredje alternativ, att de får komma och utnyttja lokalen utan samverkan, ser jag som orimligt. Kanske hyra lokalen, men då ska det vara marknadsmässig hyra (men det alternativet gillar jag inte heller!)

2 comments:

Ida-Karin said...

Anders o Uffe, ert musikaliska inslag på skolavslutningarna var fenomenalt roligt! Jag skrattar än!

Gerthie said...

undrar om jag kan börja skolan så att jag får gå på avslutning?