Wednesday 20 May 2009

Studieperiod igen

Det är ganska trevligt att få en vecka då coh då till studier. Visserligen kommer min vecka att hackas sönder lite av helgdagar men med lite planering går det bra. Upp kl 7, frukost och en promenad med hunden. Efter en timmes skrivande tar jag en liten paus och uppdaterar min blog. Sedan dyker jag ner i texten igen. En timme till och sedan dags att hänga en tvätt. Efter ytterligare en timme kanske jag utför någon annan syssla. Att sitta 8 timmar i sträck med avhandlingstext, det klarar åtminstone inte jag. Just nu skriver jag om hur South African Council of Churches på 1970-talet jobbade med frågan om ANC och de andra befrielserörelserna rent moraliskt hade rätt att ta till våld. Ungefär samtidigt som man accepterar att de gjorde det, tar man också ett beslut att uppmana unga vita män att inte göra militärtjänst. I en svensk kontext var ju beslutet att totalvägra eller göra vapenfri tjänst ofta (dock ej alltid) ett uttryck för pacifism. Men i de texter jag läser är det inte så enkelt. Det finns också resonemang om 'det rättfärdiga kriget'. Kontentan är nog att SACC inte är en pacifistisk rörelse. De kan under vissa förutsättningar acceptera våld. På engelska kallas det för 'situational pacifism'. Vi kanske skulle säga att de var pragmatiska. Däremot använder SACC självt aldrig våld i sina aktioner. Tvärtom präglas det mesta av det de gör av försoningstanken.
Nej, nu är det bäst jag återvänder till mina studier!

Sist skulle jag dock vilja länka till en blogpost, som en f d kollega skrev på mors dag. Den säger en del om situationen i Sydafrika idag.

http://barbroengdahl.blogspot.com/

No comments: