Friday 27 March 2009

Centralt placerad

Just nu sitter jag i ett centralt placerat kontorslandskap. Vi är på besök hos äldsta dottern, som är informationsansvarig på Centerns Ungdomsförbund. Med andra ord är jag central placerad. Kontoret ligger i Stockholm. Inte så långt från Centralen.
Det sker något historiskt här idag. Hustrun hjälper äldsta dottern att häfta ihop material till stämman, som ska äga rum om någon månad i Östersund. Varför är detta historiskt? Jo, hustrun är ju miljöpartist. Och sorterar centermaterial. Blod är tjockare än vatten. Vet ni förresten vad motsatsen till modersmjölk är? Jo, farvatten, såklart!
Vi kommer med all sannolikhet att diskutera avregleringen av tågtrafiken, bonusavtal och andra dagsaktuella frågor ikväll. Det kommer med säkerhet att bli en relativt högljudd politisk debatt. Så min teori är att husturn samlar lite pluspoäng, såhär i förväg. Nej, säger nu de som känner hustrun. Så slugt beräknande är hon väl ändå inte. Det är sant! Jag måste ta tillbaka detta! Hustrun är inte beräknande.
- Principer är till för att ändras på, säger hon just och tillägger: Man ska tänka på sin egen dödlighet.
Alltså sorterar hon glatt vidare i stämmohandlingarna.
- Visst har vi roligt på våra möten, hör jag hustrun skrocka från travarna av dagordningar och motioner.
Själv är jag glad att just nu ha två döttrar i närheten. En som engagerar sig i partipolitiken och en annan som är med i Röda Korsets ungdomsförbund och snart åker till Bosnien på toleransresa. Själv är jag varken med i Centerns eller Röda Korsets ungdomsförbund. Men jag är stolt som tuppen!

No comments: