Wednesday 4 February 2009

Gruppen och jaget

Är precis hemkommen från ett dygn på pensionat med flertalet av mina arbetskamrater. Nyttigt och trevligt. Det handlade om gruppdynamik, förändringsarbete och hur man ger feed back (eller kritik). En del var ju repetition. Kan nog behövas! Det är nyttigt att stanna upp en stund och reflektera tillsammans. Dessutom är det på något sätt viktigt att prata om det som är bra. Då förstärks ju det goda. Och dessutom kunna nämna det som är mindre bra. Då får vi så småningom en gemensam bild av situationen och kan göra något åt det, tillsammans!

Vad har då 'jaget' med detta att göra? Jo, vi pratade om att ge s k 'jag-budskap'. Att inte föra vidare allmänt gnäll, som t ex 'det sägs att ...' eller 'jag har hört att många tycker att ...' eftersom dessa uttryck sällan går att göra något vettigt av. Bättre att säga: När Du gör så där, får det sådana här konsekvenser för mig. Jag skulle önska att Du i stället gör så här.

Ja, det är ju något att tänka på. Jag ska i alla fall tänka på det!

God mat på Bo pensionat, Vickleby, var det också! Och några sköna promenader i det Öländska landskapet.

Summa summarum: Ett väl använt dygn!

No comments: